tisdag 10 december 2013

Novelldagen 2013

10 december är här igen; mamma fyller år, i Stockholm firar gubbar i frack och här sitter jag och tror fortfarande att det är oktober. Det är med andra ord som det brukar. Fast ändå inte… I år har denna dag nämligen döpts om eftersom Alice Munro tog hem Nobelpriset i litteratur. Jag har svårt för noveller och brukar hålla mig undan, men nu tänkte jag “kanske är det dags?” och hakade på Annas facebookcirkel. Och jo, jag läste faktiskt en hel novellsamling (kors i hela taket!) och en Nobelpristagare dessutom. Det händer inte varje dag (varken det ena eller det andra).

 

Efter att ha läst klart Brinnande livet hade jag följande att säga:

Men vänta lite här nu...! Alice, din lille fuling - nu vill ju perfektionisten i mig läsa om hela jäkla boken och leta efter alla kopplingar jag missat! :D Hade jag haft tid och ork hade jag velat läsa om allt. Perfektionisten anar en annan människas väluttänkta skapelse och jag vill ju se alla kopplingar! Är övertygad om att jag missade många, men biblioteket ville ha tillbaka sin bok och jag kände mig manad att fortsätta med annat. Så Munro lurade mig och fick mig att inte bara läsa noveller, utan också att tycka om att läsa noveller.

 

Jag är på intet sätt omvänd; det finns fortfarande något stressande över att läsa noveller, jag hinner liksom inte fastna innan det tar slut. Men jag gillade verkligen att läsa Munros noveller och det tog inte alls emot att ge fyra stjärnor på goodreads till Brinnande livet.

 

 

Nyfiken på Alice Munro? Du har 5 timmar på dig att försöka vinna Tiggarflickan hos Anna (och dagarna går…) – klicka dig dit och passa på!

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst Munro än, men jag tror jag kommer älska!

    Jag känner igen mig när du beskriver dig som en perfektionist nör det kommer till lösning. Sådan är jag också. Jag försöker lära mig själv att jag inte behöver snappa upp precis allt, men det är svårt :)

    Ps. Du har även beskrivit en av anledningarna till att jag alltid köper mina böcker nu för tiden istället för att låna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bättre att ha att bläddra i än att tvingas lämna tillbaka :)

      Radera
  2. Kul att du är med! Det var en mysig FB-cirkel och jag hoppas du har lust på noveller snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det! Får se om jag tyar hänga på när det närmar sig :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...