torsdag 5 december 2013

5 december

potkal05

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Mamette av Nob

Jag vet inte hur jag ska bära mig åt, har du inte redan förstått hur underbar Mamette är efter alla lovord som skrivits om denna franska madame så kan nog inte lilla jag övertyga dig. Det finns bara en sak att säga: läs den!

Detta charmiga seriealbum handlar om en gammal dam, fru Mamette. Hon är änka, pratar med och skäller ut sin man vid hans grav, spelar spel med andra gamlingar, skojar med ungdomar, hänger med gänget (en surtant och en döv stackare) och matar duvorna. Det är en fröjd att lära känna henne men även trevligt för ögonen – den här serien är nämligen riktigt snygg. Det är fransmännen och deras serier igen och precis som i Lou! är det färgerna som suger tag i mig.
   Herre jistanes, vad härlig denna lilla bok är! Det dåliga: den är kort och hittills har bara en volym (av fem!) översatts. Dessutom finns det en spin-off-serie om Mamette när hon var liten (om jag inte blivit lurad, kan som sagt inte franska alls). Kom igen, Wibom Books, översätt fler! Snälla, söta, rara!

Detta är en femma. En bedårande jäkla femma!

Bildkällor: glenatbd.com (och igen), tcho.fr

 

Mamette: Änglar och duvor
Nob 2006
Wibom Books 2012
47 sidor
ISBN: 9789197821360
goodreads-snitt: 4,14

adlibris bokus cdon
Verkar inte finnas på annat än franska på Book Depository :(


Dagens fråga
Vilket bokpaket önskar du dig allra mest från tomten i år?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

17 kommentarer:

  1. Det får bli Nordiska väsen av Johan Egerkrans.

    SvaraRadera
  2. Min boklista är hyfsat lång men allra längst upp står (just nu) den norska boken Blodtåke av Thomas Enger. Jag gillar verkligen hans serie om Henning Juul!

    SvaraRadera
  3. Det bokpaket jag önskar mig allra mest är The Luminaries av Eleanor Catton. Jag brukar stämma in i hyllningskören på de som vunnit Man Booker. Eftersom den är ganska tjock så kanske den skulle räcka hela julen också :)

    SvaraRadera
  4. De böcker som jag helst önskar mig i julklapp i år är någon eller några böcker av Alice Munro och serien Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell.

    SvaraRadera
  5. Älskar Manette =) hoppas hoppas nya delar snart översätts!

    Men svår fråga angående julklapp. Önskar mig typ inga böcker. Lättare att köpa själv än att mamma pappa behöver skicka enda hit.. Och det mesta jag vill ha har inte släppts än. .

    Fast jo kom på något, hela across the universe trilogin för den lyckas jag inte hitta här eller på amazon eller book Depository med rätt omslag. Så de önskar jag mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka är det "rätta" omslagen egentligen? Den serien har ju misshandlats omslagsmässigt :/

      Radera
    2. Jo verkligen :( men syftade på rätta för mig :p de nya som inte är lika snygga men som iallafall matchar alla tre!

      Radera
  6. Åh Mamette :) Jag har en lååång lista med böcker som jag önskar mig men helst skulle jag vilja ha en hög med seriealbum som jag kan titta i, beundra, fnissa lite åt och även läsa med min dotter och sen tvinga både sambo och lillebror att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din önskan är min lag, om du har lite tur :)

      Radera
  7. Jag har en hel del böcker på listan men den som för tillfället står högst upp på önskelistan är nog Enclave Ann Aguirre som är den första boken i serien Razorland. Utifrån vad jag har hört är det en actionfylld bok och det känns som om boken skulle kunna passa min smak bra.

    SvaraRadera
  8. Showtime av Chloe Kayne (http://www.amazon.co.uk/Showtime-1-Chloe-Kayne/dp/1477401210/ref=tmm_pap_title_0?ie=UTF8&qid=1383839372&sr=1-1) därför att den verkar mysig. Efter att ha läst Water for Elephants för några år sedan och nyligen Nattens Cirkus har jag insett att cirkusböcker i början av 1900-talet är galet bra :)

    SvaraRadera
  9. Showtime av Chloe Kayne (http://www.amazon.co.uk/Showtime-1-Chloe-Kayne/dp/1477401210/ref=tmm_pap_title_0?ie=UTF8&qid=1383839372&sr=1-1) därför att den verkar mysig. Efter att ha läst Water for Elephants för några år sedan och nyligen Nattens Cirkus har jag insett att cirkusböcker i början av 1900-talet är galet bra :)

    SvaraRadera
  10. Åh shit, vad önskar man sig INTE i bokväg?! ;D Nej men det som står på min officiella lista är Astrid Lindgren-böcker i de fina utgåvorna med den röda ryggen. Samlarobjekt inför kommande barnrum(läs: Bella som inte vuxit ifrån Lindgrens fantastiska sagor än som vill äga och läsa dem om och om igen!). De är ju så fina och jag längtar till att få läsa om klassiker som Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta och, framför allt, Mio min Mio. Sen kommer de vara skitsnygga i hyllan också! :D

    SvaraRadera
  11. Bea Uusmas "Expeditionen: min kärlekshistoria" (den illustrerade utgåvan) eftersom den verkar så bra. Jag hörde nämligen lite när hon pratade om den på Bokmässan och det väckte mitt intresse för boken. :)

    SvaraRadera
  12. Vad fin den ser ut, Mamette! Ska absolut läsas; tack för tipset!

    Åh, det är så många böcker jag har på min lista, och det varierar vilken bok jag sätter högst upp på toppen av listan. Jag är väldigt sugen på att läsa andra boken i serien "Long Earth" av Terry Pratchett & Stephen Baxter; den heter "The Long War". Så den ska jag önska mig. Sedan är jag väldigt nyfiken på Donna Tartts nya "Steglitsan". Och så samlar jag ju på Pratchetts böcker och han har nyligen kommit ut med "Raising Steam", en discworld-roman som låter som om den har något med steampunk att göra, men då går jag bara på titeln.

    Det mest obskyra jag önskar mig och som jag i så fall tänker köpa till mig själv och inte önska av någon annan tomte är "Ett par bloss på en joint kan väl inte skada" av Berit Aakula, en bok jag ramlade över under november när jag skrev NaNoWriMo, håller fortfarande på att skriva på romanprojektet, och det är alltså en bok jag tänkte köpa i research-syfte, bara för att temat knyter an till min egen roman - även om jag tror att jag skriver något helt annat.

    SvaraRadera
  13. Snövit-boken med illustrationer av Camille Rose Garcia! :D Men önskar även en heeeel del andra... Stad av aska av Cassandra Clare står även högt uppe! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...