söndag 15 december 2013

15 december 2013

potkal15

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Goddagens, allihop! Idag ska vi fira tredje advent med något nytt – en grafisk roman om mat, låter det gott?


Relish: My Life in the Kitchen av Lucy Knisley

Säg hej till Lucy, en matglad New Yorkare som växer upp bland matglada föräldrar både i storstan och på landet. Relish: My Life in the Kitchen är hennes självbiografi i serieform och den är matig på fler sätt än ett. Det är ganska mycket text (se exemplen nedan) och det är väl egentligen inte mitt favoritupplägg, men här finns en hel del fina anekdoter, tips och även ett dussin recept).
   Boken är härligt drypande av matglädje. Den liksom fettar av sig på mig, som att sticka näven i en chipspåse ungefär – det sätter sig och får mig att prova nya grejer i köket. Om recepten är något att ha? Vi kan väl säga såhär: jag har bara testat ett hittills (hennes chocolate chip cookies) och de blev genast hushållets nya favoriter. Det har blivit en omgång kakor i veckan här nu, med egna experimentella varianter och nya idéer på gång. Helt grymma!



Bildkälla: digboston.com, goodokbad.com och digboston.com (igen)

 

Kolla in smakprovet hos amazon, där får du en rätt bra bild av hur boken ser ut, hurdana serierna är och dessutom ett par av recepten. Jag är nöjd och ger en stark trea (eller rättare sagt en fyra på goodreads eftersom kakreceptet förtjänade det).

in5

Relish: My Life in the Kitchen
Lucy Knisley 2013
First Second 2013
173 sidor
ISBN: 9781596436237
goodreads-snitt: 3,89

adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 92,03 kr


Dagens fråga
På tal om mat: godast under julen?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

16 kommentarer:

  1. Spontant säger jag knäcken men det kanske är att utöka "mat" lite väl mycket? Annars får det bli sillen, för det äter jag så sällan annars.

    SvaraRadera
  2. Mm, julmat. Allt är ju gott! Men i just matväg slår nog Janssons frestelse och julskinkan allt annat! Godast i övrigt är nog allt julgodis framför allt fudge, Mums!

    SvaraRadera
  3. Svårt att säga men en riktigt god julsmörgås hör ju till favoriterna, gärna med farmors (ja eller pappa gör den nuförtiden) kubb, lite gräddost (det är ju jul) och en god sillbit. Sen går ju inte mammas risgrynsgröt kokt från grunden av för hackor heller :)

    SvaraRadera
  4. Det är helt klart julskinkan! Jag börjar äta skinka i början på december fram tills de försvinner från affärerna(typ februari-mars). Det är så jäklans gott och jag tröttnar aldrig. ^^

    SvaraRadera
  5. Oj svårt, har aldrig varit ett större julbordsmat-fan. Så jag tänkte precis skriva julgodiset men sen kom jag på det! Mammas rotmoslådor (hon är finsk) shiit alltså dom är ju så goda att man storknar! Kommer sakna dem i år :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vågar dig inte på att testa att göra egen?

      Radera
    2. Jodå! Fick receptet så det ska jag göra =) men tror ju inte det kommer bli lika gott :P

      Radera
    3. Blev lika gott mumma mumma =) synd att de är slut :(

      Radera
  6. Gillar egentligen allt men godast är nog absolut julgodiset! Knäck!!! <3

    SvaraRadera
  7. Lussekatter, inte de torra tråkiga utan saftiga mamma gjorda :) En god andra plats är mormorsköttbullar(men hon finns med oss längre så jag och mamma har som tradition att varje år försöka komma närmare mormors hemliga recept men än är vi inte riktigt där) Men det är något speciellt med hemma gjorda köttbullar.

    SvaraRadera
  8. Skinkan! brukar tjuvstarta med den så fort den börjar säljas i affärerna inför julen.

    SvaraRadera
  9. Är det för sent att svara på den här frågan?
    Hårt norrländskt tunnbröd äter jag bara kring jul, och det tycker jag mycket om, med smör som grund, och julskinka och äppelmos, eller gravad lax med gravlaxssås, på. Det är nog det godaste.
    Janssons frestelse kommer på andraplats, för att man bara äter det en gång om året, just på julen, så blir det lite speciellt, precis som med tunnbrödet.

    SvaraRadera
  10. Det var en mycket svår fråga. Jag tror att det godaste på julbordet nog är sillen och laxen. De kan variera beroende på vem man äter hos. Men köttbullar och korv och sådan är inte lika gott längre.

    SvaraRadera
  11. Oj helt missat en fråga (tur att bloglovin existerar..).
    Favoritmat under julen... Antar att det får bli potatisen eftersom mitt personliga julbord ser olika ut varje år. Dels eftersom jag är vegetarian och att vi alltid glömmer mig till sista minuten. Syrran (som också är veg, eller babian som vår pappa kallar oss) älskar traditionellt julbord i vegetarian style, men det gör inte jag. Ett år fick jag pizza. Vad som i alla fall alltid är konstant är potatisen :)

    SvaraRadera
  12. Hmm..det godaste är nog västerbottenosten även om jag stöter på den under flera tillfällen än julen. Jag är ju en riktig ostmänniska.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...