söndag 1 december 2013

1 december 2013

potatens-adventskalender-20

Nu hörninini, nu kör vi! Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på! Och glad första advent på er :)

 

Jag var en smula skeptisk, jag brukar ju trivas bättre med övernaturligheter än med vanligt folk. Men Paige och jag är likavurna, sällan har jag läst en bok som varit så mitt i prick som denna!


Page by Paige
av Laura Lee Gulledge

17-åriga Paige flyttar till New York med sina föräldrar, självförtroendet är inte på topp och för att få rätsida på sina tankar köper hon en skissbok. Page by Paige är en blandning av vanlig serieroman och Paiges egna skisser, en fin och härligt utförd idé där skisserna ofta är smarta och finurliga.
   Vi får följa Paige när hon lär känna staden, skaffar nya vänner och kommer på vem hon är. Några (få) bitar är i ärlighetens namn lite väl tonårsdramatiska (särskilt när hon ritar sig själv med igensydd mun, det kändes som lite väl mycket), men jag låter henne komma undan med det just eftersom hon är tonåring, för det är inte lätt att vara ung och vilsen. Och boken är riktigt bra, något jag nog kan plocka fram när jag känner mig oinspirerad och trög framöver. Jag har nog aldrig förr läst en bok där jag känt igen mig så mycket.




Bildkälla: Children’s Atheneum

 

Nyfiken? På amazon finns ett smakprov så ta dig en titt.

Page by Paige
Laura Lee Gulledge 2011
Amulet Books 2011
192 sidor
ISBN: 9780810997226
goodreads-snitt: 3,89

 adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 57,40 kr

Tack till Nelly som tipsade och fick mig att köpa denna fina serieroman!

 


Dagens fråga
Vem är din favoritillustratör?

Mer info kring tävlingen hittar du här och här.

27 kommentarer:

  1. Ilon Wikland får nog helt enkelt bli mitt svar. För på något sätt representerar hennes otroligt vackra bilder barndom för mig. Kanske skulle jag nämna Sven Nordqvist i samma mening och av samma anledning. Blev visst två men det får bli så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, henne har jag helt glömt bort i min illustratörsyra - bra där! :)

      Radera
  2. Min favoritillustratör är Kazu Kibuishi, älskar hans illustrationer i Amulett-serien och även de nya Harry Potter omslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han är grym! Jag är särskilt svag för hans omslag till Flight-antologin, så jäkla snygga! ^^

      Radera
  3. Min favorit illustratör är Bagram Ibatoulline, jag fick syn på hans vackra illustrationer när jag var omkring 8 år och mamma läste boken Edward Tulanes fantastiska resa för mig. Boken är vacker, sorgesam och fantastisk. Den fick mig uppleva känslorna samtidigt som Edward och de vackra illustrationerna var pricken över I:et.

    Edward Tulanes fantastiska resa handlar om den vackra porslins kaninen Edward Tulane med handsydda sidenkostymer. Han älskas innerligt av den lilla flickan Abilene, men själv kan han inte känna kärlek. En dag faller Edward Tulane ombord från en stor båt långt ute till havs. Det blir början av en märkvärdig, förfärlig och alldeles fantastisk resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står i min olästhylla och väntar, dessvärre är illustrationerna inte i färg i min utgåva :/

      Radera
  4. Jag gillar verkligen Nob som har tecknat serien om Mamette. Bilderna är söta och inspirerande.
    /Laura

    SvaraRadera
  5. Min favoritillustratör är Bagram Ibatoulline som bland annat illustrerat "The miraculous journey of Edward Tulane". Jag har den inbundna versionen med bilderna i färg och de är helt makalösa att titta på. När jag tittar på fler av hans illustrationer blir jag bara mer och mer förälskad i dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står mig mer och mer att de bara är i svartvitt i den billiga utgåva jag köpte :/

      Radera
  6. Åh shit, du börjar med en svinsvår fråga! ;) Jag är ju ganska ny på det hela med grafiska romaner och har smått börjat att älska det mer och mer. Det hela började med Walking dead egentligen, men tecknarstilen? Nej, inte det vackraste kanske. Några böcker som jag dock tycker är riktigt fint tecknade är de i Amulett-serien. Kazu Kibuishi heter han som tecknat. Riktigt fina illustrationer med stora bilder över hela sidor. Väldigt unika figurer finns det också och miljöerna ska vi inte ens snacka om. Av de seriealbum jag träffat på så är nog denne man min favorit.
    Om man inte får svara vår egen bokpotat förstås. Hon är fruktansvärt duktig och om det visar sig att hon i framtiden blir illustratör för något förlag så kommer jag definitivt köpa varenda en!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men den var väl lätt! ;D Kibuishi är grym, jag kan bara hålla med.
      Men aw, sötgris där! ^^

      Radera
  7. Lena Anderson! När jag var liten älskade jag att sjunga, och då också Majas alfabetssånger och bilderna är så fina! Jag har tom ett skrivbordsunderlägg med Maja på! Det är lite nostalgi att hitta mina böcker av henne, men de är ju så fina (hon är särskilt bra på att rita flora, men Maja mfl är oxå bra förstås)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Henne hade jag glömt bort här, det finns en känsla av nostalgi och naturmys över hennes bilder :)

      Radera
  8. Jag läser inte så mycket seriealbum, men illustrerade böcker i övrigt har man ju läst en del i sitt liv. Skall jag hitta en favoritillustratör så får det absolut bli John Bauer, vars underbara illustrationer bl.a. finns i sagosamlingen Bland tomtar och troll. Tycker att det är helt fantastiska bilder.

    SvaraRadera
  9. Jag ÄLSKAR Shaun Tan eftersom han först och främst målar riktigt vacker, men också för att han tar in lite halvt övernaturliga element i sina böcker och gör dem så mysiga. Sedan älskar jag också att han alltid lyckas berätta så bra och tänkvärda historier med sina bilder och bara lite text till.

    SvaraRadera
  10. Min favoritillustratör är nog Kazu Kibuishi. Jag bara älskar hans illustrationer i serien Amulet. Jag har inte så stor koll på bokvärldens illustratörer som läget är just nu. Men när jag börjar snegla lite på vad andra har skrivit i de här kommentarerna ser jag att jag nog har kommit i kontakt med en del trots allt.

    Boken du pratar om i inlägget, "Page by Paige", står i bokhyllan efter att ha hört vad Nelly och du har sagt om den och jag ska snart kasta mig över den. ;)

    SvaraRadera
  11. Hm, knepig fråga. För mig har illustratörerna haft störst betydelse när jag läst barnböcker, både som barn själv och för de egna barnen. Min första tanke var Ilon Wikland som betydde så mycket för mig som barn, men sen dök ju Sven Nordqvist upp. Pettson och Findusböckerna har vi läst om och om igen här hemma, och de tillhörde de böcker inte ens vi föräldrar tröttnade på. Detaljnivån, klurigheterna och personligheterna i bilderna gör att man kan titta på illustrationerna och upptäcka nya saker om och om igen. Han illustrerade också Mamma Mu serien och där är min favorit när Kråkan städar och samlar allt på hög:-)

    SvaraRadera
  12. Är inte så inne på grafiska böcker men har alltid älskat Sven Nordqvists böcker. Kan fortfarande sitta hur länge som helst och hitta nya små detaljer i Pettson och Findusböckerna. Sedan gillar jag bilderna i Elsa Beskows böcker som om jag fattat rätt hon också illustrerat.

    SvaraRadera
  13. Jag har just fått upp ögonen för serie album men Kazu Kibuishi böckerna gillade jag och vissa bilder vill jag ha på väggen, eller varför inte tapetsera en vägg med böckerna :) Om jag ska välja en svensk är det Sven Nordqvist, hela familjen(jag sambon och 3åriga dottern) älskar alla detaljer och varje gång man läser böckerna ser man nya detaljer som man missat tidigare.

    SvaraRadera
  14. OMG, jag som så sällan läser illustrerade böcker nu när barnen läser själva... Jag funderar, men jag är ganska förtjust i Ingrid Vang Nyman, som illustrerade Pippi! De bilderna stämmer så bra överens med berättelsen. Färgglatt och lite galet!

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Jooo, den här frågan är öppen till 23 december kl 23.59 ;) så svara på dubara

      Radera
    2. Tog mig tid att läsa reglerna nu hundra år efter och såg ju nu som du säger att alla öppna frågor inte stängs fören den 23 så då kan jag ju ta mig tid nu när jag inte börjar jobba fören 12:45 att svara på alla jag missat =)

      Radera
    3. Så min favorit. Det är aaaalldeles för svårt för att säga så jag kommer svara min favorit för stunden =)

      och det är Jon Klassen, skrev precis ett inlägg nu om de fyra böcker jag precis läst av honom. http://schitzo-cookie.blogspot.co.uk/2013/12/microrec-x-4-jon-klassen.html

      Hans tecknarteknik alltså!! Så unik och så fin! =) Blir så grymt sugen på att lära mig och testa själv!

      Radera
  16. Men åå..det var ju jättesvårt! Jag har ända sen jag fann hennes illustrationer gillat Katarina Strömgård. Hon känns så mångsidig och hennes bilder är så snyggt gjorda samtidigt som de ger ett lite slarvigt intryck. Gillar verkligen hennes illustrationer i Älvriket-serien av Emily Rodda och i David och Larissa av Martin Widmark.
    Men jag gillar även Johan Egerkrans som jag fann nyligen via Nordiska väsen, alldeles trollbindande bilder! Gillar även han vad han nu heter som illutrerat den där fina Snövit utgåvan som kom ut typ det här året men nu är slutsåld. Har dock aldrig sett hans illustrationer i verkligheten utan nästan bara på Schitzo-Cookies blogg...
    Lovisa Burfitt ritar också sjukt snyggt men hon illustrerar inte direkt böcker... (Eller hon ska komma ut med en barnbok nästa år...yey!)
    Kazy Kibuishi och Shaun Tan också!
    Och Pija Lindenbaum och Sven Nordqvist...

    Men kanske Katarina ändå går först just nu! (Älskar även bilder ritade av Linda på lindaaaa.blogg.se, men hon är heller ingen illutratör..)

    SvaraRadera
  17. Jag tycker det förändras hela tiden...man skulle vilja plocka lite här och lite där, Det är fantastiskt att se vilken fantasi människor ha :) Ska jag ta en favorit är det en bokpotaten själv introducerade mig för och det är Shaun Tan. Helt makalösa spännande och framförallt roliga bilder i ofta färgstarka skepnader. Man kan sitta och kolla på bilderna länge och förundras över hur vackra och samtidigt groteska dem kan vara ibland, men det är väl den gränsen som är så intressant...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...