onsdag 11 december 2013

11 december 2013

potkal11

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Dagens boksamling är en hög med böcker från den talangfulle Neil Gaiman, en herre som dyker upp både här och där. Häromdagen visade jag ju hans Blueberry Girl (som ligger i adoptionshögen och därmed är ett potentiellt andra- eller tredjepris i decembertävlingen) och idag har jag några andra som ni borde känna till.

The Wolves in the Walls
skriven av Neil Gaiman, illustrerad av Dave McKean

En bilderbok om en flicka och om vargarna som bor i väggarna. Inte riktigt min stil på bilderna, men när jag sätter mig och hör Herr Gaiman läsa för mig så trivs jag så bra. Det är nämligen så att med boken följer en cd-skiva - mysigare ljudbok får man leta efter! Själva berättelsen är okej och texten är trevlig. Däremot faller jag inte helt för Dave McKeans illustrationer, de har något otrevligt över sig. Vissa är jättehärliga men andra känns rätt tråkiga och jag ser dem bara flyktigt. Dock skönt med lite längre bilderböcker.


Bildkälla: Canis Albus

The Wolves in the Walls
(svenska: Vargarna i väggen)
goodreads-snitt: 4,06
Pris idag på Book Depository: 44,24 kr / 73,02 kr (med ljudbok)
Provläs på svenska, där får du en rätt bra bild av hur boken ser ut.

 

 

Nu till en bok jag inte har än, en bok som står högt på önskelistan. Den finns i två varianter men jag vill ha den amerikanska – hör du det, tomten?

Låter det snurrigt med två versioner av samma bok? Det är du i så fall inte ensam om att tycka och av den anledningen skrev den gode Gaiman ett inlägg om de båda böckerna. Kolla in! Och glöm inte följa länkarna där till smakproven (de finns mellan omslagen och videorna) för att få ett hum om hur de båda böckerna skiljer sig. Det blir inga bilder från dessa här och nu (det är för snurrigt!) men kolla in smakproven om du är nyfiken.

Fortunately the Milk
Neil Gaiman 2013
Illustratör: Skottie Young/Chris Riddell
HarperCollins/Bloomsbury
114/160 sidor
ISBN: 9780062224071/9781408841761
goodreads-snitt: 4,17/4,31

Pris idag på Book Depository: 84,13 kr (US) / 102,26 kr (UK)


Dagens fråga
Vad använder du som bokmärke, eller minns du var du slutar läsa?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

13 kommentarer:

  1. För tillfället använder jag ett gammalt vykort, med betoning på gammalt. Det är ett gammalt fint vintermotiv och vykortet är så där litet som det var för i tiden.
    Annars brukar det variera mellan kvitton, "riktiga" bokmärken eller vad jag kan hitta för tillfället.

    SvaraRadera
  2. Jag köper ofta nya fina bokmärken som jag har i mina böcker, för att vika hundöron eller bara slå ihop boken fungerar inte för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag kan använda det mesta som bokmärken, just nu ett kvitto, ett gratisbokmärke från en nätbokhandel och ett invikt skyddsomslag. En annan favorit är ett som mamma sydde när hon var liten. Har annars använt det mesta, inklusive medicinkartor som bokmärken, skulle inte komma ihåg var jag är annars.

    SvaraRadera
  4. Det är lite olika, oftast använder jag ett sånt där gratis reklambokmärke från The Book Depository, har hur många som helst som ligger överallt där jag brukar läsa. Ibland struntar jag i bokmärke och kommer ihåg sidan eller kapitlet istället och läser jag e-böcker kommer e-bokläsaren ihåg det åt mig.

    SvaraRadera
  5. Hundöron är FÖRBJUDNA!! Men vad som helst duger som bokmärke, så länge det är platt...men gärna någonting i lite hårdare papp så det håller lite längre. Ibland får man reklam i hårdare papp då kan jag klippa till lämpliga bokmärken av det :)

    SvaraRadera
  6. Jag använder bokmärken:-) Vi har en hel bunt som ligger i bokhyllan som vi fått i bokhandlar. Jag har nyligen börjat samla på bokmärken som jag köper när jag är ute och reser. Fast boken jag läser nu har jag inte haft bokmärke i... där kommer jag bara ihåg det.

    SvaraRadera
  7. Åh, The Wolves in the Wall! Har såklart läst originalet men blev SÅ glad när jag såg att boken fanns på svenska också, på det lokala biblioteket, lånade och läste av bara farten.

    Apropå Neil Gaiman, har du läst hans "The Dangerous Alphabet" illustrerad av Gris Grimly? Jag kom över den billigt nånstans, på nån rea tror jag, blir alltid lika glad när jag hittar en bilderbok av en favoritförfattare.

    Och "Fortunately the Milk" måste jag också skaffa mig! Jag går på den brittiska, den med Chris Riddell. Bara för att jag läst barnböcker av Chris Riddell & Paul Stewart och älskar illustrationerna i dessa böcker. Men ska jag vara ärlig skulle jag vilja ha en av varje sort!

    Bokmärken var det ja. För det mesta skulle jag nog minnas var jag slutade läsa, men jag använder mig alltid av bokmärken. Då och då blir det en notislapp, ett kvitto eller dylikt, men för det mesta använder jag mig av riktiga bokmärken, samlar på sådana. När jag är ute och reser köper jag alltid bokmärken som souvenirer, när jag kommer åt. Har bokmärke från Venedig, London, Mårbacka (med Selma Lagerlöf på), bland annat.

    Samt ett läderbokmärke med en munk på och texten "Pray For Us/Prez Pour Nous", köpt i en mycket speciell grottkyrka för Maria Magdalena, uppe i bergen i Provence. Avslutet är som ett radband med stenar och ett kors. :-) Jag är inte religiös, men det är ett fint minne.

    Mitt senaste bokmärke köpte jag på en julmarknad nu i helgen. Ett handgjort bokmärke av skinn, afrikanskt hantverk, i form av en giraff. Gillar det mycket, men har ännu inte använt det. :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tar antigen det första platta jag ser eller så kommer jag ihåg. Jag lägger annars mina bokmärken någonstans och kan sedan inte hitta dem!:P

    SvaraRadera
  9. Jag använder bokmärke, oftast gratis bokmärken som jag fått från olika bokhandlar, har några fina men jag vill inte ha dem böjda (som de ALLTID blir i min ryggsäck) så de använder jag mest om jag bara läser boken hemma. Några fina jag gillar är en där det står "Shhh! I'm trying to read", en med femtio boktitlar man bör läsa på, ett gammaldags med ett citat på och en rolig med spanska fraser och sen engelska översättningar.

    SvaraRadera
  10. Just för tillfället så använder jag ett av de här "love this quote"-bokmärken man får från Book Depository. Annars så har jag en uppbunkring med olika typer av bokmärken, allt från gratis reklambokmärken till egna inhandlade. Förut när jag åkte mycket tåg brukade jag använda sj biljetten som bokmärke. Då visste jag ju vart jag hade det ^^

    SvaraRadera
  11. Förut använde jag ett A4 där jag skrev tankar om boken till framtida recension men kom sen på att de var mycket smidigare att skriva i mobilen då jag inte tappade bort det lika lätt och att jag då redan har de digitalt och slipper skriva om det.

    Så nu har jag vad som som bokmärke, antingen ett rikigt bokmärke, oftast från jobbet eller från book depository där jag får gratis. Eller bara nåt gammalt kvitto eller annan pappersbit ^^

    SvaraRadera
  12. Jag har ett litet magnetbokmärke men en teckning på.

    SvaraRadera
  13. Jag har ett fint bokmärke i silver men som jag endast använder på loven då jag annars riskerar att tappa det på bussen i vardagen. Annars använder jag något gammalt kvitto eller en riven bit hushållspapper.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...