måndag 2 december 2013

2 december 2013

potkal02

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Idag blir det en av de böcker jag plockar fram när jag känner mig oinspirerad, en bok som närsomhelst kan få mig att leta efter pastellkritor.

Happy av Mies van Hout

Minns ni när jag yrade om Mies van Hout? Jag kunde helt enkelt inte låta bli att köpa Happy efter det. Bilderna är enkla men gör ändå precis det de ska. Boken hade nog fått en femma av mig om det varit en smart liten berättelse till, men här finns inget sådant. Det är istället ett ord (en känsla) och en fisk per uppslag, det blir därför väldigt mycket pekbok över det hela. Så ni ska inte vänta er något annat men ni ska veta att jag verkligen gillar bilderna!

Förresten; någon som vet var man kan köpa pastellkritor nuförtiden? Jag vet att vi hade såna i skolan och hemma när vi var små, men när jag skulle köpa nu kunde jag inte hitta det någonstans…


Bildkälla: Mies van Houts hemsida

 

Happy
(Originaltitel: Vrolijk)
Mies van Hout 2011
Lamniscaat USA 2012
52 sidor
ISBN: 9781935954149
goodreads-snitt: 4,30

adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 107,69 kr


potkalmini02
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Mer info samt söktips hittar du här och här.

9 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt ingen aning men jag gissar på Kazu Kibuishi :) Söt var den i alla fall!!

    SvaraRadera
  2. Det måste väl finnas pastellkritor på panduro? Annars vilken konstnärsbutik som helst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte jag också, men kan inte hitta. Har ingen konstnärsbutik häromkring, men hobbyaffärer och leksaksbutiker har jag letat i :/

      Radera
  3. Illustratören är Hans Bacher :)

    SvaraRadera
  4. Oh shit, idag var det ännu svårare! Jag har ingen aning faktiskt. Får nog passa på den här fråga ^^

    SvaraRadera
  5. Min gissning är Kazu Kibuishi. Men jag är otroligt osäker. Det var en skitsvår fråga.

    SvaraRadera
  6. Det här var definitivt lite svårare men jag gissar på Hans Bacher.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...