fredag 6 december 2013

6 december

potkal06

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Idag ska jag yra om något jag yrat om många gånger förr och kommer att yra om många gånger till. Det är dags för favoriten; det är dags för

Shaun Tan

Jag ska inte bli långrandig, eftersom jag redan skrivit så mycket om honom på bloggen så nöjer jag mig med att länka er vidare till mitt tidigare inlägg om dessa böcker. Böckerna ni kan vinna är alltså två av mina Tan-favoriter. Ankomsten är helt ordlös och en utmärkt utgångspunkt för den som vill se Shaun Tans uppfinningsrikedom och detaljerade teckningar. Sagolikt!
   Tales From Outer Suburbia är en fin samling dikter och kortare noveller med en salig blandning illustrationer. Här får vi se olika sidor av Shaun Tan, det är ibland färgglatt och mycket, ibland monokromt och minimalistiskt. Och ja, denna människa kan även skriva så att fantasin sprutar ur öronen på mig. Underbara, underbara Shaun Tan!




Bildkälla: shauntan.net

The Arrival
(svenska: Ankomsten)
goodreads-snitt: 4,33
Pris idag på Book Depository (denna bok är helt ordlös, vilket språk du köper den på spelar alltså mindre roll): 127,87 kr
Läs ett smakprov!

Tales From Outer Suburbia
(svenska: Berättelser från yttre förorten)
goodreads-snitt: 4,34
Pris idag på Book Depository: 119,15 kr
Läs ett smakprov!

(En vinnare skulle även kunna välja Eric, en liten bok som innehåller endast en av berättelserna från Tales From Outer Suburbia. Pris idag på Book Depository: 52,40 kr)


potkalmini6
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

18 kommentarer:

  1. Vad jag kunde hitta på webben så är bilden målad av Charles Vess i samarbete med Neil Gaiman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt, har för mig att detta är en av bilderna från den illustrerade utgåvan av Stardust :)

      Radera
  2. Det är Charles Vess :)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte...Men vad jag dock vet är att Ankomsten är jättebra! Lånade den på biblioteket i somras:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbar bok att bara sitta och bläddra i :)

      Radera
  4. Det här känns som om det kan vara någon sagoberättare snarare än serietecknare. Dock har jag fortfarande ingen aning, men chansar på Robert Ingpen som har illustrerat de senare utgåvorna av vissa klassiker så som Alice i Underlandet och Jorden runt på 80 dagar tex. http://www.bokus.com/bok/9789132156649/alice-i-underlandet/
    Tror dock inte det är han egentligen men kan inte komma på någon bättre tyvärr ^^

    SvaraRadera
  5. Tycker att jag känner igen bilden men kan inte komma på varifrån och inte heller vilken illustratör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipset är att kolla förra årets julkalender ;)

      Radera
  6. Illustratören är Charles Vess.

    SvaraRadera
  7. Charles Vess gissar jag på! Shit vad man nöter på google för att försöka hitta rätt svar :) Men kul är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, då gör du det nog lite väl svårt för dig själv. Leta i min julkalender från 2012 istället ;]

      Radera
  8. Jag gissar att illustratören är Peter Bergting. Men jag är säkerligen helt ute och cyklar.

    SvaraRadera
  9. Illustratören är Charles Vess :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...