måndag 9 december 2013

9 december 2013

potkal09

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Idag blir det en skog full med kisar!


The Cats of Tanglewood Forest
skriven av Charles de Lint, illustrerad av Charles Vess

Vissa böcker flirtar och flirtar och slutar aldrig flirta med mig. De har en dragningskraft som är oemotståndelig – The Cats of Tanglewood Forest är en sådan. Varför? För att den är så fint smyckad av Charles Vess.

Såhär skrev jag i september: “Okej berättelse men inte jättemedryckande (ska dock medges att det är en barnbok och att jag är rätt övermogen). Allvarlig på ett bra sätt, även om jag ibland stör mig på huvudpersonen. Det är bilderna som gör boken! Charles Vess känsla för färger får mig ständigt på fall - detta är en av de snyggaste böcker jag äger och har.” Vess är grym helt enkelt.


Bildkälla: underbara
7-imp och flayrah.com.

 

The Cats of Tanglewood Forest
Charles de Lint
Illustratör: Charles Vess
Little, Brown Books 2013
304 sidor
ISBN: 9780316053570
goodreads-snitt: 4,03

 inbunden: adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 43,56 / 113,32 kr

 

 

När vi ändå talar om Charles Vess så passar jag på att presentera ännu en av böckerna från min adoptionshög som kan bli din nu i december:


Blueberry Girl
skriven av Neil Gaiman, illustrerad av Charles Vess

Detta är en dikt skriven av Gaiman, illustrerad av Vess, i riktigt generöst format där bilderna verkligen får bre ut sig. Fint är det! Denna kortis är alltså ett möjligt andra-/tredjepris i decembertävlingen. (Givetvis kan även förstapristagaren välja denna, jag är inte den som är den.)


Bildkälla: Charles Vess hemsida

Blueberry Girl
Neil Gaiman
Illustratör: Charles Vess
HarperCollins 2009
32 sidor
ISBN: 9780060838089
goodreads-snitt: 4,13

adlibris bokus
Pris idag på Book Depository: 42,34 kr


Dagens fråga
Bilderbok eller serie (sån där i rutor, du vet)? Varför?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

14 kommentarer:

  1. Meh, det går ju inte att jämföra knappt. Det är ju två helt skilda uttryckssätt. Men tror bilderböcker när jag var liten men mer serie nu även om jag är dålig på att läsa sånt. Get Fuzzy är en favorit.

    SvaraRadera
  2. Definitivt bilderbok på grund av att de är underbara och roliga att kika i och läsa för småttingarna i släkten!!

    SvaraRadera
  3. Serier tror jag, för de brukar oftast vara lite längre än en bilderbok och då ha lite mer handling. Så det roliga tar helt enkelt inte slut så fort :)

    SvaraRadera
  4. Jag ska nog vara jättetråkig och säga båda faktiskt, och då helst blandat. Något som är tråkigt är när det bara är rutor, rutor och rutor efter varandra. Alla i samma storlek och rad efter rad(vet att Mamette är så men det gills inte, okej! Den söta tanten väger upp det^^), det blir riktigt tråkigt. Det ska gärna vara några stora bilder här och var, blandat med lite rutor, sen kanske man vänder blad och BAM så är det ett helt uppslag med en otrolig vacker bild. Då är det som allra bäst. Lite sådär överraskande. När det blir för förutsägbart, då är det tråkigt :)

    SvaraRadera
  5. Serier av den enkla anledningen att jag alltid blir så ledsen att bilderböcker är så korta och tar slut så fort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ponera att du hittar en bilderbok på 300 sidor då? That'd be freakishly awesome ;D

      Radera
    2. I så fall bilderbok lätt! ^_^

      Radera
  6. Med bilderbok menar du att den kan vara lite mer "vuxen" med enstaka bilder här och där eller endast barnbok med fina bilder? Vilket som så säger jag nog bilderbok framför serie. Jag hade en mangaperiod som tonåring och har läst några enstaka serier på senaste tid (läste nyss ut The Wonderful Wizard of Oz som serie efter att ha läst riktiga boken och de kompletterade varandra galet bra). Men med serier tenderar det att vara mer aktion (då menar jag inte pang pang utan bara att det är mer fart) och allt går så snabbt och så lite dialog att jag missar att titta på bilderna. I bilderböcker stannar jag upp mer och lägger märke till alla detaljer och så. Därför vinner bilderbok framför serie.

    SvaraRadera
  7. En bilderbok vinner de flesta gånger. Den utmanar fantasin på ett helt annat sätt tycker jag och du får tänka och analysera bilderna mycket mera själv.

    SvaraRadera
  8. Serier i all ära- jag har först senaste året lärt mig uppskatta dem - måste jag välja blir det alla gånger bilderböcker. De väcker barnet i mig på nytt och det är inte för inte svärmor gav mig en bilderbok i julklapp förra året, jag hade pratat mig så varm om den :)

    Boken med katterna verkar helt fantastisk!

    SvaraRadera
  9. Både och. Jag är medlem i Seriefrämjandet och jag läser mycket serier. MEN, om man ska välja med hjärtat, det som verkligen ligger närmast hjärtat är det bilderböcker. Om man bortser från vissa serier, få, som är något speciellt och extra. Kanske som Neil Gaimans Sandman. Och varför? - för att bilderböcker är något jag skulle vilja göra själv också, och det är inte serier. För att bilderböckerna hänger med från när jag var liten och lärde mig läsa och teckna, blir en större känslomässig sammanbindning på det viset.

    SvaraRadera
  10. Är inte så bekant med serier än men skulle hemskt gärna vilja bli! ;D Tycker dock att serier ibland känns rätt känslolösa för mig och jag nästan bara hetsläser.... Beror hemskt mycket på boken det också tror jag. Men bilderbok blir det för mig, de går dessutom mycket bättre att läsa högt och dela med sig av! Tycker även att något av det mysigaste som finns (trots att jag nästan är 14 år) är när mamma läser högt från nån fin bilderbok och vi alla barn (har fyra syskon) sitter och lyssnar, tittar på bilderna. Pija Lindenbaums bilderböcker älskar jag speciellt mycket!

    SvaraRadera
  11. Jag föredrar nog helst serie i rutor bara för att jag är mest van vid att läsa dem.

    SvaraRadera
  12. Jag läser både och men föredrar nog bilderbok då jag kan sitta länge och bara titta på sidorna för att lägga märket till fler detaljer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...