söndag 22 december 2013

22 december 2013

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Idag har jag läst något nytt, ännu ett fint seriealbum från härliga First Second.


Three Shadows
av Cyril Pedrosa

En mamma, en pappa och en son bor i ett litet hus bland kullar, fält och lummiga skogar. En idyllisk tillvaro tills tre skuggor visar sig på en kulle utanför huset och vägrar ge sig av. Det visar sig att de är ute efter sonen och att de inte går att diskutera med eller skrämma bort. De bara står där och går inte att bli av med.
   Three Shadows handlar mer om föräldrarna än om sonen, om deras sorg, något som alltid berör mig djupt för ingen förälder ska ju behöva förlora sitt barn. Det var detta som fick mig att börja gråta när jag läste Ronja Rövardotter, det var detta som gjorde att Three Shadows satte sig hos mig. Bara tanken på att föräldrar förlorar sina barn gör fruktansvärt ont på så många plan. Här handlar det främst om pappan som vägrar ge upp och försöker rädda sin son på alla sätt som finns.


Bildkälla: lynngardner.blogspot.se

 

Pedrosas tecknarstil är mjuk och följsam och gör särskilt början alldeles förförande. De hårda skuggorna passar sedan handlingen utmärkt längre fram när familjens paradis rasar. Det är en stil som lockar mig, de svartvita bilderna i kombination med den sparsamma texten gör detta till en stark läsning. Kolla in smakprovet på Macmillan.
   Jag hängde inte riktigt med i allt, förstod inte helt poängen med allt som hände, men kanske ger det sig vid en omläsning. För den här kommer jag att läsa igen! Betyget landade nu direkt efter läsningen på en rejäl fyra, men jag vet med mig själv att fyror kan bli femmor efter några dagars jäsande. Detta är definitivt en potentiell femma.


Bildkälla: readaboutcomics.com

 

Three Shadows
(Originaltitel: Trois Ombres)
Cyril Pedrosa 2007
First Second 2008
268 sidor
ISBN: 9781596432390
goodreads
-snitt: 4,04

Några glada ord om den fysiska boken: den är jättefin! Den har deckled edges och det är ju hur fint som helst.

Pris idag på Book Depository: 114,87 kr
adlibris bokus cdon


potkalmini22
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

6 kommentarer:

  1. En riktigt barndomsfavorit är han Sven Nordqvist.

    SvaraRadera
  2. Sven Nordqvist! (det var en lätt en- flera såna!)

    SvaraRadera
  3. Mannen man känt till sen man var liten plutt men ändå aldrig kan stava rätt när kunder i bokhandeln frågar efter honom: Sven Nordqvist ;)

    SvaraRadera
  4. Jag tror att illustratören kan vara Charles Vess.

    SvaraRadera
  5. Men detta måste ju vara Findus ju! Sven Nordqvist är det väl som gjort dem :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...