fredag 13 december 2013

13 december 2013: Lelledagen

potkal13

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Lusselelle på er allihop, idag är det min dag. Why? För att jag inte har någon namnsdag och kallades (och fortfarande kallas av några få) för Lelle och idag är det ju Lelledagen. Därför; så HäYa MäY!

 

Och nu: vidare till dagens grymt vackra bok!


Secret Garden av Johanna Basford

Idag bjuder jag er på en av de finaste böckerna jag hittat i år, nämligen en målarbok som passar vuxna. Varför? Pga. detaljerna, pga. allt pill som man kan sitta i timmar och färglägga. Det är så otroligt rogivande och trots att resultatet kanske inte alltid blir som jag vill så mår jag så gott av att sitta med den här boken. Den är välgjord, snygg och 26x26cm stor – en helt underbar femma!


Bildkälla: amazon

 

Och såhär tjusigt kan det bli:


Bildkälla: mondocherry

 

Om du är nyfiken på hur mina kladdiga försök blir så kommer jag vifta med och visa upp den här boken (och fler) i en video efter jul.

Kolla in ett smakprov på amazon och ladda sedan upp med färgglada pennor för det är väl klart du ska ha den här goboken?

 

Secret Garden: An Inky Treasure Hunt and Colouring Book
Johanna Basford 2013
Laurence King Publishing 2013
96 sidor
ISBN: 9781780671062
goodreads-snitt: 4,91

adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 88,96 kr


Dagens fråga är tudelad och det står flera lotter på spel
Vilken är din favoritfärg och varför?
Ge mig även tips på härliga målarböcker!

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

15 kommentarer:

  1. Min favoritfärg för tillfället är grönt. Det är en så otroligt rogivande färg som påminner mig om våren och skogen. Kan det bli bättre. Dessutom slår bokarnas färg precis när de slår ut allt.
    Vad det kommer till målarböcker blir det lite värre. Vet nämligen inget namn men det är böcker där du kan vika ut sidorna så de blir nästan en meter långa. Sen kan flera barn (eller vuxna för den delen) sitta och måla tillsammans. Att göra saker tillsammans är alltid bra. Motiven som jag vet om däremot är kanske inte jätteroliga enligt min mening: My Little Pony och Svampbob.

    SvaraRadera
  2. Favoritfärg måste nog vara lila. Varför vet jag inte men började när jag skulle få inreda mitt rum för allra första gången. Då blev det grått som grundfärg och lila detaljer lite här och var.
    Jag har länge letat efter målarböcker för vuxna(älskar att sno lillsyrrans böcker annars!) men aldrig hittat något bra. Något jag dock alltid älskat är Mandalas. De finns i massor med kategorier och är ändå någorlunda detaljerat. Men dessa är ju från grunden utvecklade för barn vilket gör att vissa kan vara lite väl barnsliga. Trots det så är det ändå min favorit bland målarböcker ^^

    SvaraRadera
  3. Min favortifärg, hmmm så svårt ändrar mig hela tiden. Men senast var den grön!

    Vad det häller tips på målarböcker är det enklare. Själv har jag tex den här:
    http://www.adlibris.com/se/bok/jesper-walderstens-malarbok-9789171262783 den är mycket finare än framsidan visar. Har flera bilder målade och uppsatta på väggen hemma i Lund.

    Googlade sen för att hitta de målarböcker vi säljer på jobbet för där finns tex denna:
    http://www.amazon.co.uk/Drawing-Doodling-Colouring-Book-Ideas/dp/1409507858/

    Sen har vi precis fått in en som man ska fortsätta rita klart delar i den och den verkade riktigt fin. Men tyvärr minns jag inte namnet på boken så får återkomma om den!

    Sen hittade jag några till:
    - http://www.amazon.co.uk/Craft---Doodle-Jenny-Doh/dp/1454704225
    - http://www.amazon.co.uk/Monster-Doodles-Usborne-Activity-Cards/dp/1409504492/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna var det: http://www.amazon.co.uk/Photo-Doodles-200-Photos-Complete/dp/1594746524/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1387044616&sr=8-1&keywords=photo+doodles

      Radera
  4. Favorit färg, Grönt och Lila tror jag det är just nu. Annars fungerar faktiskt de flesta färgerna men helst inte orange och gult av någon anledning.
    Jag vet inte någon bra målarbok, för någon som är treår fungerar Ellen och Olles första målarbok för det är stora saker att måla. Men själv gillar jag mer att måla detaljer men har inte hittat någon men nu ser jag ju att det finns, Secret Garden är en bok jag vill ha och måla i!!!!

    SvaraRadera
  5. Jag har svårt för det där med favoritfärger för jag gillar kombinationen av dem. Men brunt är fint, speciellt chokladbrunt. Har inget allllls att göra med att jag älskar choklad. Lila är också en fin favorit, det är något magiskt med det, man hittar den inte så lätt naturligt (kanske i en blomma men det visar sig nästan alltid ändå vara blått).

    Målarblock... Det är svårt. Jag har alltid vart svag för dem med många flickor i så man kan vara sådär PK och måla alla hudfärger och hårfärger och komma på bakgrundshistorier och sånt. Just nu målar jag i Mandalas-böckerna, de är ganska härliga. https://www.google.se/search?q=mandalas&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=6xmrUt3QLMij4gS6xYHACw&ved=0CAkQ_AUoAQ så såna målarböcker kan jag tipsa om :) http://www.pandurohobby.se/Katalog/80-Barn-Junior/8050-Farglagga/805050-BlockMalarbocker/1/452019-Malarbok-Mandala-Prinsessor

    SvaraRadera
  6. Min favorit färg är vinröd:) Jag har nästan alltid gillat "mjuka"färger (så som marinblå, mossgrön etc) och jag har ingen aning om varför det blev just denna "mjuka"färg som just nu faller mig i smaken. Den är varm och mysig, passar till det mesta...

    När jag var liten målade jag i Pettson och findus böcker, och jag kan inte komma på några bättre;) Jo, kanske Mandala-målarböcker:) vet att de finns på bokus iaf:P

    SvaraRadera
  7. Svårt det där med favoritfärg för det ändrar ju sig över tid men rött ligger alltid i topp för mig. I år hade jag tex både skor och handväska i denna fina färg. Mitt klockarmand har också piffats med den. Gillar även helröda klädesplagg och har lite sådana kuddar och liknande. Rött gör mig glad helt enkelt, den känns varm och inbjudande för det mesta och går att kombinera med precis vilken annan färg som helst.

    SvaraRadera
  8. Mina favoritfärger är nog mintblå/grön, plommonlila, grangrön, vit och svart! Har tyvärr inga tips på målarböcker...men oj vad fin den ser ut! Och jäättefiin ugglebild! :D

    SvaraRadera
  9. Är det inte dyrt att köpa hem varor från amazon? För jag funderar på att köpa hem den men vill inte att det ska bli för dyrt eftersom de fraktar den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behöver inte bli dyrt, men jo jag tror man får räkna med extra för frakt hos amazon. Är själv inte så förtjust i amazon. Bookdepository.com har däremot gratis frakt till i stort sett hela världen, så kolla där! :)

      Radera
    2. Okej, tack för tipset! =D

      Radera
  10. Min favoritfärg är lila eller röd. Jag har svårt att bestämma mig. Jag gillar nog båda färgerna lika mycket. Men detta var något som jag funderade mer över när jag var yngre. Nu för tiden tänker man inte så mycket på detta. Tyvärr har jag inga tips på målarböcker. Jag tror inte att jag har tittat i någon sen jag var liten och det var ju 20-25 år sen.

    SvaraRadera
  11. Min favoritfärg är nog blå i olika nyanser. Dessutom kan jag tillägga att Bonniercarlsens teckna… serie är väldigt bra. Det finns många olika men favoriterna är nog teckna drakar, teckna fantasy och teckna hästar. Jag tecknar ofta så Secret Garden är en bok som verkligen lockar.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...