söndag 8 december 2013

8 december 2013

potkal08

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Något lite annorlunda idag:


Rise and Fall av Micah Lidberg

Ibland snubblar man över något oväntat. En vacker skapelse som korsade min väg en mörk novemberafton var Rise and Fall. Det här är inte en riktig bok och det gjorde den så mycket mer spännande än en riktig bok; det är en concertina (eller ett dragspel, som jag kallar det).

Rise and Fall är alltså ett lååångt panorama-dragspel, ena sidan med dinosauriernas uppgång och fall, den andra sidan med däggdjurens uppgång (för vi har ju inte fallit. Än). Egentligen är det kanske inte helt min stil och jag hade aldrig gjort just de här färgvalen, men jag tycker ändå att den är så jäkla cool! Ju fler bilder jag googlade fram desto mer kände jag att den var tvungen att flytta in hos mig, vilket den naturligtvis har gjort :}

 

Rise and Fall
Micah Lidberg 2012
Nobrow Press 2012
20 sidor
ISBN: 9781907704307
goodreads-snitt: 5,00 (bara 3 pers, men full pott är ändå full pott)

adlibris bokus
Pris idag på Book Depository: 83,79 kr


potkalmini08
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

17 kommentarer:

  1. Min gissning idag är Gris Grimly. Trevlig andra advent.

    SvaraRadera
  2. Gris Grimly!

    Måste läsa något där han tecknat alltså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte luska lite där bort i Brittland, hans böcker borde ju finnas? Han ska bl a ha gjort Nursery Rhymes som ser rätt snygga ut... Fetch! :D

      Radera
  3. Illustratören är Gris Grimly :)

    SvaraRadera
  4. Är så otroligt dålig på sådant här. Det enda jag kan säga om den bilden är att jag tycker att det är lite likt Tim Burtons stil. Annars har jag ingen aning!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla upp Gris Grimly, han är inte dum han :)

      Radera
  5. Asså...känner mig lite dum nu när jag vet vart man hittar ledtrådarna... Räknas det som fusk då? Om inte så gissar jag på Chris Grimly denna gång heheheh ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, sötlök! Hur kan det vara fusk när det står i instruktionerna? ;)

      Radera
  6. Gris Grimly gissar jag på den här gången.

    SvaraRadera
  7. Illustratören är Gris Grimly :)

    SvaraRadera
  8. Oj men guud vad cool! :) Och jag gissar på gris Grimly!

    SvaraRadera
  9. Gris Grimly. Det är sååå många härliga artister/konstnärer/illustratörer i din 2012-kalender, och i 2013 också! Hur hittar du alla "braiga" illustratörer? Har du samlat länge? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ^^ Egentligen hade jag velat ha 24 illustratörer att presentera för er i år med, men så många nya har jag inte hittat. Samlandet är ett ständigt pågående göromål, vet inte hur länge jag hållit på, men på riktigt allvar sedan 2012 när jag blev grafisk roman-nördig :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...