lördag 14 december 2013

14 december 2013

ojdå!

Nej, idag har jag egentligen inte försovit mig. Det är kalas på gång och jag prioriterar lussekisar före er – elakt va? ;)

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Bara för att den är så grymt jäkla snygg – här har ni en repris från fjolårets julkalender med en bok som aldrig slutar att imponera på mig.


Snow White med Camille Rose Garcia

Om du är nyfiken på hur boken ser ut inuti så kan du svänga in här, där jag viftar med den i en video (med början 2:55 in i videon). Bilderna nedan kommer inte från Snow White, men det ger ett hum om hennes stil. Men glöm inte att boken är mer än bara Garcias bilder!

Min gamla recension lyder:
Grimms gamla saga om Snövit (som är ett riktigt spån!) har här illustrerats av Camille Rose Garcia. Glöm heller inte mannen bakom formgivningen, Roberto de Viqc de Crumptich - vilket samarbete! Min förhoppning är nu att dessa båda ska slå sina kreativa påsar ihop och ge ut fler böcker. Vill ha! Jag har yrat om Garcias bilder i ett kalenderinlägg och viftat med boken i en video. Behöver jag göra mer?

Detta är en femma. Naturligtvis!

garcia7garcia6garciagarcia2garcia3garcia5garcia4
Bilderna hämtade från hennes hemsida.

Smakprov av Snow White hos amazon.

Snow White
Bröderna Grimm
Illustratör: Camille Rose Garcia 2012
80 sidor
goodreads-snitt: 4,64

inbunden: adlibris bokus cdon
Just nu verkar inte denna godbit finnas på Book Depository :(


potkalmini14
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

9 kommentarer:

  1. Bakom denna vackra illustration ligger Ernest H. Shepard.

    SvaraRadera
  2. Ernest H. Shepard och Arthur Rackham har illustrerat Det susar i säven sen om du menade just den där bilden så vet jag inte vem som har gjort vad...

    SvaraRadera
  3. Det är E.H. Shepard :)

    SvaraRadera
  4. Gillar verkligen hennes tecknarstil, det finns så många skickliga o duktiga illustratörer men jag tycker hennes bilder sticker ut ur mängden. Jag tittar alltid lite extra när jag snubblar över Snow White och Alice in Wonderland.

    Illustratören som efterfrågas i inlägget är E.H. Shepard.

    SvaraRadera
  5. Ernest H. Shepard, tror jag är illustratören.

    SvaraRadera
  6. E.H.Shepard, mannen bakom Nalle Puh! :)
    Snövit är så fiiin, vill haa! <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...