onsdag 18 december 2013

18 december 2013

potkal18

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Det drar ihop sig, mindre än en vecka kvar… Det är nu jag låtsas att jag har koll på julklappsläget. Det är om några dagar julstressen sätter in. Nåja, jag har åtminstone gjort färdigt julkorten. Och nästan skickat iväg dem.
   Idag blir det en gammal goding, två böcker jag tjatat om förr som handlar om en liten tjej ute i rymden. Om du inte kollat upp Zita än, gör det!

 


Zita the Spacegirl av Ben Hatke

Första boken är inte lika bra som andra, berättelsen är lite platt och färgerna är lite urvattnade. Men här finns en del trevliga figurer, jag blev helt förälskad i sköldpaddan i början, han är bara med en gång men det räckte. <3 Stämningen på den sidan… och kolla på honom! Han ser ju ut som något ur Landet för längesedan. Och titta till höger, det är en – euhm – POTAT! ;D

 

zita potat

 

Efter första boken efterlyste jag invecklingar och i andra boken fick jag precis det! Legends of Zita the Spacegirl är mycket bättre än första, och första var inte dålig. Nu dyker det upp fler karaktärer med bakgrundshistorier som är invävda i varandra, vi åker till nya världar och stöter på nya problem. Nu är också färgerna klarare, mörkare, härligare och precis som jag vill ha dem. Jag är helsåld och väntar otåligt på fortsättningen, tredje och sista delen kommer i maj 2014.

 

zita1 

adlibris bokus | adlibris bokus
Pris på idag Book Depository: Från 70,14 kr

goodreads-snitt: 3,93 / 4,13

Kolla in smakproven på amazon, första och andra.


potkalmini18
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

9 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...