måndag 23 december 2013

23 december 2013

potkal23

Granen står så grön och grann i stugan
Snö? Inte ens lite.

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Dags för en serie jag snubblade över och slukades av. Detta är bra, detta vill jag ha så mycket mer av!


Saga av Brian K. Vaughan och Fiona Staples

Välkommen ut i rymden! Här finns allt: magi och monster, krig och kärlek. I ett långdraget krig utan slut faller två soldater från olika sidor för varandra och ett barn blir till. Föräldrarna har inget annat val än att fly och barnet berättar nu om dem för oss.
   Saga börjar så härligt oväntat, med en svettig kvinna som säger “Am I shitting? It feels like I’m shitting!” Detta är inget för den som har svårt för naket, sex, svordomar eller blod – men det är något för mig. Det är härligt påhittigt och skruvat.

Snabb lista över favoritfigurer: Isabel! The Stalk, Alana, Lying Cat! – de blir hela tiden fler och fler.


Bildkälla: ssfbookreview.com, thestereogram.com, io9.com (där det står en hel del!) och bartsbookshelf.co.uk

 

I ärlighetens namn: jag trodde detta skulle vara en lite småtrist serie, lite grabbigt fånig och beige. ICKE! Det är färgglatt (dock inte första kapitlet) och fantasifullt och när [minispoiler: de rosa spökena] dök upp föll mina murar – ge mig mer! Och jag tokälskar den blå nakenkatten som avslöjar alla som ljuger. Inte för att jag skulle vilja ha en sådan, men ändå :P
   Jag beställde andra boken direkt och sitter nu och läser för fullt. Funderade på att sträckläsa för er skull innan jul, men jag vill ju inte att den ska ta slut! Som ni förstår är detta en ny favorit – kolla upp den om du är lite skev i största allmänhet och lite skruvad sådär i synnerhet! Inte ens 70 kr, hinthintnudgenudgewinkwink

Provläs, provläs, provläs!

5 månader tills Vol. 3 dyker upp. Vill ha, vill ha, vill ha!

Saga, Volume 1
Brian K. Vaughan
Illustratör: Fiona Staples
Image Comics 2012
160 sidor
ISBN: 9781607066019
goodreads-snitt: 4,28

adlibris bokus cdon
Pris idag på Book Depository: 63,43 kr


Dagens fråga
Saga Vol. 1 är alltså den sista boken jag presenterar i adventskalendern 2013, så nu är ju den naturliga frågan: vilken bok (av de som varit med i kalendern) är din favorit, vilken lucka var bäst?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Idag är sista dagen att haka på, mer info hittar du här och här.

9 kommentarer:

  1. Oj, svårt! Det har varit en fantastisk kalender full med färger och teckningar och om jag hade kunnat hade jag velat ha allihop. Du har verkligen väckt nyfikenheten inom mig för grafiska romaner och vill bara ha mer. De böckerna dock som stått ut lite extra och gjort mig väldigt nyfiken på är:
    * Sailor Twain
    * Anya's Ghost
    * The Cats of Tanglewood Forest
    * Page by Paige

    Dessa har redan nu åkt in i min önskelista på Book Depository och hoppas kunna beställa de snart. (Ja jag tänker trotsa köpstoppet. Ännu en gång...)
    Den bok som jag helst av allt skulle vilja ha är Page by Paige då både du och Nelly hyllat den. Den verkar så himla fin! :D

    SvaraRadera
  2. Oj då, har så väldigt svårt att bara välja en men den allra första jag kom och tänka på är The Secret garden - målarboken. Gillade verkligen den idén. Sen är jag riktigt förtjust i The Kingdom under the Sea - kanske för att jag verkligen älskar sagor. Blueberry girl måste också nämnas för den verkar så otroligt vacker.

    SvaraRadera
  3. Den 16 december om Anyas ghost tilltalade mig massor, den vill jag verkligen läsa så jag säger lucka 16 :)

    SvaraRadera
  4. Tycker dels denna verkar väldigt intressant så har slängt in den i min önskekorg i både amazon och bookdep. så hoppas jag köper den någon dag =)

    Men shiiit va svårt att välja huvud-favoriten. Du har ju nämnt så mycket bra!
    Anyas Ghost ? Allt av Shaun Tan? Mamette?

    Så gör det lättare för mig och gör så jag bara får välja något som jag INTE har läst ^^ och då blir det nog Sword Princess Amaltea av Natalia Batista som jag är mycket nyfiken på!

    SvaraRadera
  5. Det var svårt. Men om jag måste välja någon så tror jag att min favorit var "Three Shadows", alltså lucka 22. :)

    SvaraRadera
  6. Det var en av de svåraste frågorna men jag tror jag gillade lucka nr 6 och nr 7 bäst:)
    Både för att de var bra inlägg, men också för nu vet jag inte om jag kan hålla mig ifrån att beställa hem böckerna själv!:P

    SvaraRadera
  7. Oj så svårt. Måste jag ändå välja någon så blir det The portent: De dödas rike av Peter Bergting.

    SvaraRadera
  8. Jag tyckte väldigt mycket om lucka nummer 10: The kingdom under the sea, den såg helt otrolig ut :)

    SvaraRadera
  9. Jag tyckte väldigt mycket om lucka nummer 10: The kingdom under the sea, den såg helt otrolig ut :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...