tisdag 17 december 2013

17 december 2013

potkal17

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

Idag blir det tre barnböcker från en välritande herre, det är dags för

 


Jon Klassen

Först ut de jag har läst, dags att återigen citera mig själv och kopiera in några gamla recensioner. (De båda första finns även på svenska.)

 


Bildkälla: contemplatrix

Mina tankar kring I Want My Hat Back:

Mer Jon Klassen! Detta är hans första stora succé, en bilderbok om en björn som blivit av med sin hatt. Han vandrar genom skogen och frågar djuren om de sett hans hatt. Återigen fina bilder och ett smart slut men jag gillade inte denna lika mycket som fisk-uppföljaren, kanske beror det på att jag saknade den svarta bakgrunden. Ja, jag är så fånig. Men riktigt trevlig bilderbok!

goodreads-snitt: 4,32

Pris idag på Book Depository: 64,24 – 95,36 kr

 

 


Bildkälla: Inis Magazine

Mina tankar kring This Is Not My Hat:

Jag tycker om Jon Klassens bilderböcker, de är smarta utan att krångla till det och hans illustrationer är härligt nertonade och harmoniska. Och här på svart bakgrund sitter jag och dreglar. Mmmm…! Nåja; den här gången handlar det om en fisk som har snott någons hatt. Kolla in den underbara trailern! Hur ska det gå? Tss, det säger jag ju inte ;) Men jag gillar hans sluga slut.

goodreads-snitt: 4,15

Pris idag på Book Depository: 94,98 – 107,97 kr

 

 


Bildkälla: clifonline.org

Detta är boken jag inte har lagt vantarna på än.
   Extra Yarn verkar hur härlig som helst. Den är skriven av Mac Barnett och handlar om Annabelle som hittar en låda med färgglada garner och stickar sig en tröja. Problemet är att det blir garn över. Först stickar hon en tröja till sin hund, men hon har ändå garn kvar. Garnnörd som jag är kommer jag nog inte kunna hålla mig borta från den här särskilt länge :) Klassens bilder borde bo hos mig!

goodreads-snitt: 3,96

Pris idag på Book Depository: 61,29 – 108,66 kr


Dagens fråga
Vilken bok längtar du mest efter under 2014?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

14 kommentarer:

  1. Oj det måste vara Backmans nya. För någon vecka sedan gick han ut med på sin blogg(och i mail till oss bokhandlare) att han tänker släppa en ny bok i höst. Den kommer tydligen handla om Britt-Marie som känns som en kvinnlig variant av Ove. Längtar nästan ihjäl mig! :D

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna att jag har lite dålig koll på vad som kommer nästa år, men Val McDermid ska omtolka Northanger Abbey, det ser jag fram emot att läsa.

    SvaraRadera
  3. The One av Kiera Cass (nr 3 och sista i triologin) :) Har nyss läst ut the elite (nr 2) och kan inte vänta! Det är så spännande:D

    SvaraRadera
  4. Det är Åsa Larssons nya. Hon ska komma med en ny har hon lovat, men titel verkar inte ha gjorts officiell (än).

    SvaraRadera
  5. Jag väntar på att Allegiant ska bli översatt :) Och jag vet inte hur länge till jag orkar vänta men har läst att slutet blir man upprörd över så det skrämmer mig lite!

    SvaraRadera
  6. Ser fram emot Gudarnas blod av Conn Iggulden. Det är sista delen i serien om Julius Caesar

    SvaraRadera
  7. Extra garn är verkligen så fin bilderbok! Visste inte förrän igår att drt var Klassen som stod för bilderna.

    Så svårt att välja vilken bok jag längtar mest efter, är dessutom inne i en rejäl lässvacka. Sofia Nordins Spring så fort du kan ska dock bli riktigt spännande att läsa:)

    SvaraRadera
  8. Jag har väldigt dålig kolla på vad det kommer för nya fantastiska böcker nästa år. Men har hört rykte om att Fredrik Backman ska släppa ny nästa år och då efterlängtas den definitivt.

    SvaraRadera
  9. Jag längtar efter tusen och åter tusen böcker. Men just nu längtar jag nog mest efter Det handlar om DIG av Sandra Beijer bara för att hennes blogg är så sjukt inspirerande och hon skriver så fint och jag vill ha den NU.

    SvaraRadera
  10. Nu får jag vara lite tråkig men jag vet inga böcker jag riktigt längtar längtar till 2014. Det kommer fina fortsättningar på böcker jag inte ens läst ettan på så längta vet jag inte. Jag får nog svara Hollow City som är uppföljaren till Miss Peregrine's home for peculiar children. Den vill jag läsa men längtar inte så jag spricker :)

    SvaraRadera
  11. Är det för sent att svara på den här frågan?
    Mitt svar, utan att veta mycket om vilka böcker som kommer ut under 2014, är nog Anders Björkelids fjärde och sista bok, "Frostskymning", i serien "Berättelsen om Blodet", som kommer ut i mars 2014.

    SvaraRadera
  12. Jag längtar efter "Blodsväktaren" av Tessa Gratton. Det är en fristående fortsättning till "Blodsmagi" som jag gillade jättemycket. Som tur är kommer boken redan i januari 2014. :)

    SvaraRadera
  13. Jag längtar mest efter Breakable av Tammara Webber. Älskade Easy så vill såklart läsa Lucas berättelse :)

    SvaraRadera
  14. Jag längtar efter att Sever (The Chemical Garden #3) ska utkomma i harper voyagers utgåva då jag har den första boken i det omslaget och den andra hoppas ligga under granen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...