onsdag 4 december 2013

4 december

potkal04

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Persepolis av Marjane Satrapi

Med så många år som Persepolis hunnit få på nacken skulle jag bli förvånad om inte de flesta redan har hört talas om den, men har ni läst den? Eller ens sett filmen? För det är något som borde göras!

Vi har ingen aning om hur det är, det går inte att föreställa sig. Vi tar de friheter våra förfäder slagits för för givna och vet inte hur det är att leva utan dem. I Persepolis får vi följa Marjane när hon växer upp i Iran, handlar på svarta marknaden, driver runt i Europa ett tag och sedan återvänder hem. Jag ska vara ärlig och säga att jag har dålig koll på Iran men det fick mig att ännu mer välkomna en självbiografi från en iransk kvinna – dessutom i serieform. Boken är bra och filmen är ännu bättre – se den!


Bildkällor:
theguardian.com, Film Studies Center, domantasinn.blogspot.se, 1morefilmblog.com

 

Bilderna kommer från filmen och skiljer sig lite från serieromanen. Om du är nyfiken på boken, ta en titt på amazons smakprov.
   Detta är en riktigt bra tjockis som gott och väl förtjänar den fyra jag delade ut på goodreads! Du kan alltså vinna samlingsvolymen från min adoptionshög, den är i inbundet (eller kartonnage?) och skickas endast till vinnare i Norden.

 

 

Persepolis del 1-4
Marjane Satrapi 2000
Ordfront Galago 2006
349 sidor
ISBN: 9170372268
goodreads-snitt: 4,29

Samlingsvolym (Vol I-II) kostar idag 83,41 kr på Book Depository.
(Vissa delar finns på svenska på via svenska nätbokhandeln.)

Jag har även skrivit lite om Satrapis kortare Kyckling med plommon, härborta.


potkalmini4
Dagens fråga
Vem är illustratören bakom bilden ovan?
(Svara senast kl 23.59 ikväll!)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

10 kommentarer:

  1. Enrique Fernandez är min gissning.

    SvaraRadera
  2. Jag gissar att det är Lou på bilden så illustratören bör vara Julien Neel.

    SvaraRadera
  3. Enrique Fernandez kanske? :)

    SvaraRadera
  4. Det är Enrique Fernández :)

    SvaraRadera
  5. Nej du, det där med namn på illustratörer är inte min grej känner jag. Tror nog dom öppna frågorna kommer mer bli min grej i denna tävling ;) Pass!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Bella då, svårt är det inte - alla fanns med i min julkalender förra året ;)

      Radera
    2. Aha! Smart där, det kanske du redan nämnt någon gång har jag för mig nu när du säger det. Bara jag som glömt bort den lilla detaljen hehe ^^

      Radera
  6. Namnet på illustratören är Enrique Fernández

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...