lördag 21 december 2013

21 december 2013

potkal21

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Vi närmar oss julafton och denna adventskalenders slut. Idag blir det den sista gamlingen; den sista boken som jag redan läst och skrivit om på bloggen. Men den har sjöjungfrur så den får vara med!


Sailor Twain av Mark Siegel

Sailor Twain Or the Mermaid In the Hudson är berättelsen om en man på en ångbåt och en sjöjungfru från floden. Själva berättelsen har jag inget emot, men dessvärre läste jag denna serie online. Det är något jag alltmer tror vara största anledningen till att jag inte riktigt gillade den. Stilen är kantig, skitig och svartvitt kolkladdig och jag hade förmodligen gillat den bättre på papper än på skärm. (Att sidan jag läste den via dessutom laddade ungefär en bild var femte minut hjälpte säkert inte till.) Här finns en del riktigt fina bilder, men mestadels är det stilen nedan och i smakprovet – ett uns för sotigt för mig.
   Ju längre tiden går desto mer övertygad blir jag om att jag nog hade gillat den här i pappersformat. Så nu visar jag upp den för er, för kanske finns det någon där ute som känner sig lockad!

Bildkälla: sailortwain.com, där gick tidigare hela boken att läsa, nu verkar det dock vara begränsat till de första kapitlen. Kolla annars in amazons smakprov för att få en uppfattning om hur boken och stilen är.

goodreads-snitt: 3,75

Pris idag på Book Depository: 136,76 kr


Dagens fråga
Detta har inte mycket med jul att göra, men: vilket fantasidjur/-varelse är din favorit?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

13 kommentarer:

  1. Drakar. Älskar drakar hur mycket som helst och hade gärna haft en som husdjur om det gått.

    SvaraRadera
  2. Det finns ju många häftiga varelser, men om man ska gå på en bara så skulle jag nog säga (idag iallafall) tomtar. Jag gillar den svenska traditionen med små tomtar som tar hand om gården så länge man är snäll mot de och som hittar på hyss/elakheter om man inte är det.

    SvaraRadera
  3. Definitivt drakar. Är något magiskt över dem!

    SvaraRadera
  4. Jag tror det står mellan gripen och sfinxen:)

    SvaraRadera
  5. Enhörningar. De verkar så mystiska, stolta och vackra.

    SvaraRadera
  6. Enhörningar. Har alltid tyckt om dem, där jag växte upp hade vi en riktig urskog som började bakom huset och sträckte sig hur långt som helst så när jag var liten brukade jag ofta gå ut i den skogen med ett hundkoppel och leta enhörningar ;)

    SvaraRadera
  7. Jag måste svara husalv på detta. Då tänker jag särskilt på lilla söta Dobby i Harry Potter. Jag gillar honom så mycket. :)

    SvaraRadera
  8. Funderar... Fågel Fenix! En fågel som dör och reser sig ur askan, återuppstår, inger hopp.
    Den japanska Kitsune (=räv) gillar jag också, för att det är just en räv, en skojare, hamnskiftare, som mest antar formen av en räv.

    SvaraRadera
  9. Draken, absolut! Tycker de är så otroligt vackra, mystiska och coola! Men älvor också...har varit min favoritlänge, så vackra!

    SvaraRadera
  10. Yeti och Lochness odjuret, för att det fortfarande sprids rykten om att folk har sett dom och att folk letar efter bevis på att de visst finns.

    SvaraRadera
  11. Visst kunde dessa frågor besvaras på senare dagar? Blev helt utmattad igår efter jobbet och glömde.
    Hm.. mitt favoritfantasidjur/varelse... Tänkte på det härromdagen faktiskt men åh vad svårt. Jag gillar enhörningar. Jag har inte stött på många rent literärt (som om jag stött på många in real life...) men Harry Potter och den vises sten har jag för mig att det dyker upp lite enhörningar. Dessutom är jag inte helt övertygad om att de inte skulle finnas på riktigt :)

    SvaraRadera
  12. Enhörningar. Helt klart. De har alltid varit mina favoriter ända sedan jag var liten och jag har fantiserat om att de existerar.

    SvaraRadera
  13. Svårt, kom inte på någon direkt sorgligt nog men när jag såg att någon skrev drake så måste jag ju vara tråkig och hålla med. För hur sött är det inte när man läser om en karaktär som har ett speciellt band till sin drake!? <3 Jag vill med ha en!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...