torsdag 19 december 2013

19 december 2013

potkal19

Woho – färdig med julkorten! Inte en dag för tidigt, snarare tre dar för sent…

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Men vänta lite här nu, har vi inte redan haft en lucka med honom?
   Jo.
   …what’s your point?

 

Shaun Tan

 

Idag tänkte jag fokusera mer på hans korta bilderböcker, fast sen råkade jag köpa en av hans anteckningsböcker så den fokuseringen är nu lite mer ofokuserad. Uhm, ja.

The Bird King är en snygg, påkostad anteckningsaktig bok där Shaun Tan visar upp sina skisser. Mycket är tidiga skisser av sådant som en Tan-nörd känner igen, men här finns även en hel del nytt och smarrigt. Första och sista kapitlet (av fyra) blir höjdpunkterna för mig, i första är det mer färdiga bilder och i sista är det helt ofärdiga skisser av idéer som bara ploppat upp i huvudet på honom. Det var här min egen hjärna började mala och innan jag visste ordet av satt jag och tecknade dinosaurieben i en lövskogsbrant (hmm?). Ännu en riktigt fin bok från Tan, men på ett helt annat sätt än hans färdiga verk.


Bildkälla: Shaun Tans hemsida, där finns fler bilder för den nyfikne.

 

Och så var det bilderböckerna. Jag har skrivit om de tre första förr (klicka på dem för att läsa mitt yrande/recensioner). Tycker verkligen att vinnaren i decembertävlingen bör veta att de flesta av Shaun Tans böcker är vinnbara :D

Anteckningsböcker

Pris idag på Book Depository: Från 75,16 kr
Jag orkar inte skriva ut för varje bok, följ länken och kolla själv istället :)
Om du vill ha hans bilderböcker på svenska så är de inte heller jättedyra (på adlibris och bokus).


Dagens fråga
Vad gör du för att din kreativitet ska trivas?

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Det är inte för sent att haka på, mer info hittar du här och här.

14 kommentarer:

  1. Jag jobbar med barn är väl egentligen det enklaste svaret. Där får kreativiteten spruta fritt i samspel med dem.

    SvaraRadera
  2. Vilka svåra frågor du ställer. Det är olika vad det är jag vill producera... Om jag vill sticka/virka/sy etc surfar jag gärna internet och ravelry. Ska jag fota ger jag mig ut i naturen. Vill jag skriva så läser jag eller tittar på film eller fikar på stan så jag kan spana människor... Som sagt, det beror på vad jag vill göra. Sedan hjälper väl alltid det ena det andra också

    SvaraRadera
  3. Oj, just nu håller jag på med mina Mandalas men jag bakar väldigt mycket också. Är väldigt insnöad på cupcakes där man kan kombinera massor med smaker där man verkligen kan ta upp sin kreativitet(nu till jul har jag gjort pepparkaksmuffins med glöggfrosting tex). Samma sak gäller tårtor tex, där är det också kul att experimentera. ^^

    SvaraRadera
  4. Jag sätter mig och pärlar. Jag gör och säljer smycken som hobby. Men jag ser också bloggandet som utlopp för en viss kreativitet, att formulera mig i ord.

    SvaraRadera
  5. Jag ger uttryck för de få gånger den dyker upp i form av att jag sätter mig och stickar eller virkar något. :)

    SvaraRadera
  6. Jag har ett gammalt dockhus som jag har börjat göra små möbler och inredning till :) Så det blir en hel del klippande klistrade, fixande med lera, såga små grejjer osv. Annars virkar jag en hel del amigurumis och ibland är det ritandet som gäller...

    SvaraRadera
  7. När andan faller på så virkar och stickar jag. När jag kommer in i en sådan period så är det kul att kika runt på nätet och leta trevliga mönster, eller att bläddra igenom alla gamla som jag har. Ut i naturen och i stadsmiljöer för att underhålla fotointresset är alltid kul.

    SvaraRadera
  8. Jag sätter mig ner och tecknar, det är dessutom ett utav mina största intressen. Jag känner mig som mig själv och då trivs jag allra bäst!

    SvaraRadera
  9. Jag klottrar i mina skolböcker. Vilket inte är någon bra sak men ritar inte mycket hemma nuförtiden...
    Och så skriver jag och bakar. Och syr i skolan.

    SvaraRadera
  10. Jag lyssnar på inspirerande musik, gärna med texter som inspirerar mitt eget skönlitterära skrivande. Jag går promenader. Går gärna på konstutställningar och i hobbybutiker för att inspireras till mitt tecknande/akrylmålande/akvarellmålande. Omger mig med inspirerande prylar/konstföremål. Surfar på nätet och läser bloggar/Illustration Friday/grupper på FB, för inspiration och utbyte av åsikter/tankar. Läser massor med böcker och tidningar/tidskrifter. Ger utlopp för kreativiteten genom att måla/teckna/skriva/virka/sjunga/lyssna på musik/umgås med andra kreativa människor.

    SvaraRadera
  11. Så underbara julkort du gör! Fantastiskt fina! Jag har äntligen läst Ankomsten av Tan och det var tack vare ditt fina inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det blev lite oförberett med julkorten i år, men brevbärare är fina varelser som oftast har överseende med min slöhet.
      Och bra där! Hoppas du fick blodad tand att leta vidare bland hans böcker!

      Radera
  12. Jag tittar runt på internet, lyssnar på musik och till och med pluggar (för när det blir allt för tråkigt ritar jag i marginalerna och då är jag i gång!)

    SvaraRadera
  13. Jag sätter på mitt Wicked-soundtrack och sjunger och dansar till alla sånger. Gör i princip allt bättre och mer kreativt efter det :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...