tisdag 3 december 2013

3 december

potkal03

Välkommen till Potatens adventskalender 2013, en serie inlägg om böcker fulla med bilder. Här ska det fram till julafton bjudas på grafiska romaner och annat, med en utlottning på dopparedan. Häng på!

 

Idag ska vi se på världen ur en liten fransyskas synvinkel. Jag vet att många av er redan läst om henne men det kan inte hjälpas - idag blir det Lou!

Julien Neels serier handlar om Lou och hennes mamma, vi får följa Lou när hon växer upp och lär sig ett och annat om såväl andra människor som om sig själv. Jag har gett de olika delarna lite olika betyg men helhetsintrycket är att detta är en riktigt härlig serie. Tecknarstilen är så otroligt charmig och särskilt den första boken skiner med smarta vändningar och poänger på i princip varje sida. Jag är inte svårflirtad och sätter gladeligen första boken i händerna på vem som helst.

 


Bildkälla: actuadb.com

 

Ni får nöja er med en bild idag, pga. språkbarriärer vet jag inte om bilderna jag hittar är ritade av Julien Neel eller fanart. Nåväl; om du inte läst Lou! än så tycker jag istället att du ska ta dig an några smakprov. Gör det! Här hittar du min recension av de tre första delarna och här finns kortrecensioner av fjärde och femte boken.

 

inbunden: adlibris bokus / adlibris bokus / adlibris bokus / adlibris bokus / adlibris bokus
(Dessa böcker finns på engelska på Book Depository, i varierande prisklasser.)


Dagens fråga
Vilken är den grannaste boken du har (pga. omslag, illustrationer eller något annat)? Länka gärna så jag kan se :)

Alla böcker jag presenterar i adventskalendern 2013 är möjliga priser i decembertävlingen. Mer info hittar du här och här.

16 kommentarer:

  1. The selection! Klänningen är oemotståndlig:)

    SvaraRadera
  2. Oj vad svårt. Jag funderade på om jag skulle ta boken om Finska lapphundar men bilden på framsidan var inte så snygg. Sen tänkte jag serie albumet om A game of throne som verkligen lockar en att titta men jag är inte super imponerad av innehållet.
    Så tillslut tog jag en bok som jag inte har läst men hoppas det ska bli av snart och det blev Mörkersikt av Johannes Källström (https://www.adlibris.com/se/bok/morkersikt-annorlunda-sagor-om-kaos-9789197881814)

    SvaraRadera
  3. Hmm, det måste nog vara The School for Good and Evil som jag läser just nu...
    Gillar omslaget, illustrationen över skolorna och skolområdet på första uppslaget och att varje kapitel har en fin liten illustration av något som har med kapitlet att göra. Tror jag måste fota och visa sen när jag recenserar den:)
    https://www.goodreads.com/book/show/16248113-the-school-for-good-and-evil

    SvaraRadera
  4. Den absolut finaste boken jag har måste nog vara Mamette! Mycket på grund utav bilderna men mest för det fantastiska innehållet. Bilderna kombinerat med den söta handlingen tillsammans med den söta Mamette blir helt outstanding! Behöver kanske inte länka. Om jag inte missminner mig så har du väl den också? Har för mig jag sett den dyka upp i någon video här ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara så ;) Läste den igår faktiskt, hur jäkla söt som helst ju! :D

      Radera
  5. Det står mellan min bok "Good Faeries/Bad faeries" av Brian Froud. Länk: http://www.worldoffroud.com/books/goodbad.php (och http://worldoffroud.smugmug.com/Books/Good-Faeries-Bad-Faeries/19798995_68LFhC#!i=1556121792&k=CG2dfmp) samt H.C Andersen och hans sagor från 1977 i tre band, dock supersvår att hitta på internet för att visa. Men den är röd med guldkanter och en guldig bild på H.C.A på framsidan och hans signatur och inuti är den fint illustrerad :)

    SvaraRadera
  6. Oj så svårt. Jag har väldigt lite seriealbum eller dylik, så jag får välja efter omslag. Då tror jag ändå att jag väljer Tulpanviruset av Daniêlle Hermans. Jag tycker att det omslaget är otroligt vackert! http://www.bazarforlag.se/titel/tulpanviruset/6466

    SvaraRadera
  7. Svårt men går man på illustrationer och liknande (har ju annars sådana som är fina för det är guldskrift och guld på papperskanterna) så måste det vara Tomtar (https://www.goodreads.com/book/show/16154342-tomtar). Älskar att bläddra i denna "faktabok" :)

    SvaraRadera
  8. En bok som jag är lite extra svag för som finns i min bokhylla för tillfället är The Land of stories: Wishing spell avChris Colfer. Den innehåller både en otroligt fin framsida men också små underbara teckningar inuti. Väl värd en titt: http://www.adlibris.com/se/bok/land-of-stories-the-wishing-spell-9781907411762

    SvaraRadera
  9. För att jag inte ska säga Egerkrans Nordiska väsen hela tiden så får det bli nån annan (har dock många andra som är sjukt fina så blir antagligen fler svar igen...:P)
    Jellicoe Road (den svenska) tycker jag att har ett sjukt vackert omslag. Kan inte sluta titta på det! Dessutom är boken i ett så fint format också. Och det att boken var himla bra och får mig nästan att gråta barfa jag tänker på den så gör ju inte saken sämre...
    Berättelser från Engelsfros bläddrar jag titt som tätt i också för att det är så fint! Och bra...
    Rädda mig inte! av Tahereh Mafi är också sjukt fin. under dustjacketen är den svart med gul text, jättesnygg! Och sjukt beroendeframkallande....
    Jag gillar alla av olika anledningar, så kan faktiskt inte välja endast en. Hoppas det är okej? (Annars kanske Jellicoe Road...eller Berättelser från Engelsfors..eller..)

    SvaraRadera
  10. Hm, har några barnböcker som jag är barnsligt förtjust i men den grannaste är nog en bibel med illustrationer av Gustave Doré. Här kan man se några exempel:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustave_Dor%C3%A9

    SvaraRadera
  11. Väljer pga lathet och tidsbrist att bara få välja mellan böcker jag har här i London och väljer nog dåMörk Ängel av Laini Taylor för att omslaget är så fint och glänser!

    SvaraRadera
  12. Nu älskar ju jag Nordiska väsen men väljer svenska omslaget till Låt vargarna komma som jag tycker är 2013 års vackraste omslag nästan. Bra att det lockar till läsning för boken är ju helt fantastiskt. Jag brukar inte vara förtjust i böcker som långsamt förs framåt men älskar denna!

    SvaraRadera
  13. Jag gillar verkligen Sookie Stackhouse seriens illustrationerna. Nu finns det säkert flera, men dem som är illustrerade av Judith Lagerman, se goodreads https://www.goodreads.com/book/show/301082.Dead_Until_Dark.. Det är tecknade bilder med mycket charm och känsla över vad historien handlar om. Jag tror aldrig jag hade börjat läsa böckerna om det inte varit för den fantastiskt fina illustrerade framsidan.

    SvaraRadera
  14. De grannaste böckerna jag har är faktiskt fyra stycken. Det nyutgåvorna av Utvandrarserien av Vilhelm Moberg. (https://www.adlibris.com/se/bok/utvandrarna-9789174293081; https://www.adlibris.com/se/bok/invandrarna-9789174293098; https://www.adlibris.com/se/bok/nybyggarna-9789174293104; https://www.adlibris.com/se/bok/sista-brevet-till-sverige-9789174293111)

    SvaraRadera
  15. Jag måste nog säga Lou som jag fullkomligt älskar. Den har jag läst många gånger. Extra lyxigt att få alla sidorna i färg dessutom!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...