måndag 10 december 2012

Bildskönt: Korta recensioner

Senaste veckan har jag fokuserat lästimmarna på vackra böcker. Här följer en kort sammanfattning:

Snow White
Grimms gamla saga om Snövit (som är ett riktigt spån!) har här illustrerats av Camille Rose Garcia. Glöm heller inte mannen bakom formgivningen, Roberto de Viqc de Crumptich - vilket samarbete! Min förhoppning är nu att dessa båda ska slå sina kreativa påsar ihop och ge ut fler böcker. Vill ha! Jag har yrat om Garcias bilder i ett kalenderinlägg och viftat med boken i en video. Behöver jag göra mer?

5/5

Provläs hos Amazon!

 

Snow White
Bröderna Grimm
Illustrationer: Camille Rose Garcia 2012
Harper Design International
80 sidor
ISBN: 9780062064462
Goodreads-snitt: 4,64

inbunden: adlibris bokus

 


 

Lou! x3
Vid första anblicken är denna nya bekantskap en gullig serie. Men sen märkar man att den också är genomtänkt och framförallt välgjord. Första boken är uppbyggd mer som en samling fristående serier där varje sida avslutas med en poäng. I andra och tredje boken finns visserligen spår av detta, men inte lika tydligt. Kanske är det lite därför jag gillar första boken bäst, för att det är så tätt mellan smartheterna. Den får hur som haver en femma! Andra och tredje boken får en starkare respektive en något svagare fyra. Detta är en riktigt trevligt seriealbumsserie och jag ska snarast ta mig in till biblioteket för att låna de två resterande böckerna! (Finns även en sjätte bok, men den är inte översatt till svenska än.)

Samlat betyg: 4+/5
(5/5, 4+/5, 4-/5)

Lou har även blivit tecknad tv-serie. Dessvärre håller den inte samma klass som böckerna, mycket barnsligare och ytligare och jag saknar katten! Men ni kan ju kolla in ändå.

Har ni förresten sett att den engelska utgåvan av första boken har en annan framsida? Likadan, fast ändå inte. Ett försök att göra Lou vuxnare/tonårigare än hon är i första boken? Lite löjligt, kan jag tycka… Om jag bortser från den flickiga färgsättningen (rosalila!) är jag glad att svenska Wibom Books behållit den franska originalbilden :)

Provläs första, andra och tredje boken på smakprov.se!

Lou 1 – Dagboksdagar
Lou 2 – Sommarblues
Lou 3 – Busskyrkogården
Julien Neel
Wibom Books
48/48/48 sidor
ISBN: 9789197821308 / 9789197821315 / 9789197821322
Goodreads-snitt: 3,91 / 3,98 / 4,04

inbunden: adlibris bokus / adlibris bokus / adlibris bokus

 

Hatten av för Wibom Books som ger ut så fina seriealbum! Det tycker vi om er för! Nu väntar jag ivrigt på att fler (läs Mamette!) ska dyka upp på biblioteket (läs under granen!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...