tisdag 4 december 2012

Vem behöver Marion när Will Scarlet är tjej

Det är dags för lite Robin Hood-YA. Mmm, mumma! Tänk er att Will Scarlet egentligen är en tjej förklädd till en av Robin Hoods glada karlar. Den tankegången sätter griller i huvudet på mig!

scarlet

Det är skönt att det nu finns en tjej i Robins gäng annat än Marion, som jag i ärlighetens namn har rätt svårt för i de flesta filmatiseringar… Men när jag började lära känna Scarlet störde jag mig något vansinnigt på henne. På sidan nio har jag satt en arg postitlapp där det står: “Men jösses, vad störig hon är! >_<” Och det är väl där mina bekymmer med boken ligger. Jag trivs grymt bra med berättelsen men hon beter sig märkligt. Något jag har särskilt svårt för är hennes ätstörningar, de känns tämligen meningslösa för berättelsen i stort och jag hade gärna klarat mig utan dem. Dessutom gör hon en Nora när hon missförstår ALLT Rob säger och tror att han föraktar henne trots att vi hela tiden fattar att han gillar henne. Sånt stör!

Så varför gillar jag  Scarlet? För det gör jag! Jag blev småkär i den här boken och saknade den något fruktansvärt när den var slut, kunde inte börja läsa något nytt på flera dagar för inget lockade. Jag gillar historien och de nya möjligheterna den ger Robin Hood-legenden. Tänk om Will Scarlet verkligen var en tjej! Tänk om! Jag gillar Rob och gänget och människorna runt Scarlet. Jag tycker mer om dem än om henne, men hon växer till sig lite vart det lider. Det här är en bok som jag vet inte är superbra. Jag vet att många kommer tycka den är usel. Men ska jag bry mig om det? Nejnej, klart jag inte ska! A.C. Gaughen lyckas charma mig och göra mig glad. Tonårspotaten vill envist ge en fyra till den här trots att jag vet att den nog inte är helt värd det. En kompromiss: 3+ på bloggen och 4 på goodreads. Glad att jag läste denna!

3+/5 eller mer!
[utläst 2012-11-21]

Åh, jösses!!! När jag sitter här och slöseglar på goodreads ploppar helt plötsligt två nya böcker upp! Scarlet  ska bli en trilogi! Jag som precis börjat vänja mig vid att avsluta berättelsen såhär. När jag läste A.C. Gaughens blogg så sent som förra veckan fanns det nämligen inga officiella planer på fler böcker om Scarlet och grabbarna, men nu så!  Hoppas på snygga fortsättningsböcker och att Scarlets förkrympta självförtroende biffar till sig i andra boken.

::commence stupidcrazyhappyjoy dance::

Så, nu är jag färdigfangirlad för idag. Man får vara fånig!

Provläs hos Amazon!

 

Scarlet
A.C. Gaughen
Bloomsbury
292 sidor
Scarlet #1
ISBN: 9781408819760
Goodreads-snitt: 4,06

inbunden: adlibris bokus häftad: adlibris adlibris bokus e-bok: bokus bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...