tisdag 18 december 2012

18 december

11I Potatens adventskalender är det dags att öppna artonde luckan. Kolla här hur långt vi har kommit!

En av årets snyggare barnböcker är H.C. Andersens Tummelisa med denna fransyskas fina illustrationer. Tyvärr är få av hennes alster översatta till svenska, men efter en tripp till bibblan och någon timme på google har nu även jag bekantat mig med

Charlotte Gastaut





Bilderna funna via pinterest.

Hittade den här söta kisen på Amazon, Chat fait quoi? (Enligt google translate betyder titeln Katt gör vad? men google translate har ofta dålig koll. Exempelvis översätter den småkär till taste. Bra där!) Följ länken för bilder ur boken. Fann även ett blogginlägg om Le grand voyage d'Ulysse fullt med uppslag från den boken. Ta er en titt!

I min ägo: Ingenting.
Vill ha: Är grymt nyfiken på om hennes övriga böcker är så underbara som jag fått för mig. Blev lite besviken på Tummelisa (helt pga. den skräniga rosa färgen som sticker i mina ögon) men kommer leta upp fler böcker. Dessvärre verkar det som att Tummelisa och Fannys fantastiska resa är de enda böcker som blivit översatta till svenska. Eftersom min franska är obefintlig får jag således nöja mig med att läsa dem… Tummelisa läste jag idag och boken om Fanny står jag i reservationskö till på bibblan. Allra helst vill jag lägga vantarna på min favoritsaga, Den lilla sjöjungfrun, som hon också har illustrerat. Men den finns alltså inte på svenska, än. Kom igen, Rabén & Sjögren! :D

lepetitesirene

Charlotte Gastauts blogg (förstår inte vad hon skriver men den är full med härliga bilder!)
Charlotte Gastaut hos Rabén & Sjögren

3 kommentarer:

  1. Bilderna är helt fantastiska. Jag lånade faktiskt en av de som skrivbordsbild till min dator.

    SvaraRadera
  2. Underbara! Just min stil, så skulle jag vilja kunna skapa själv!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...