fredag 14 december 2012

14 december

8I Potatens adventskalender är det dags att öppna fjortonde luckan. Kolla här hur långt vi har kommit!

En ny bekantskap för mig under 2012 blev den här mannen. Jag såg honom på Bokmässan, men när jag samlat mod till mig och skulle be att få en bok signerad så hade han försvunnit för att köpa kaffe. Givetvis svek modet och jag prioriterade frisk luft framför att vänta… Mannen som försvann är

Peter Bergting

Legenden om Morwhayle är en svensk fantasy-trilogi med illustrationer av författaren. Åh, som jag gillar när författare ritar i sina egna böcker! Men han har gjort så mycket mer, jag sitter på hans hemsida och dreglar lite lätt. Mmmmm…!


Bilder från Peter Bergtings hemsida.

Han har även gjort omslagen till nyutgivningen i pocket av Astrid Lindgrens klassiska sagor. <3 Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter och Mio, min Mio – dessa omslag är bara så jäkla bra! Det var för övrigt Ronja Rövardotter som jag hade tänkt få signerad på Bokmässan, drar inte land och rike runt med en massa inbundna böcker…


Fler bilder från Peter Bergtings hemsida.

Och glöm för Guds skull inte bort Harry Potter och Dödsrelikerna som han gjorde omslaget till tillsammans med Alvaro Tapia. Vi har även Nick Perumovs fantasyserie och Tolkiens böcker. Jojomensan!

I min ägo: Sagan om Morwhayle (bok 1 och 2), Ronja Rövardotter, The Portent: De dödas rike
Vill ha: Bröderna Lejonhjärta och Mio, min Mio. Väntar tålmodigt på sista delen i Legenden om Morwhayle. Det hade inte gjort jätteont att ha en uppsättning Tolkien till i hyllorna heller ;)

Peter Bergtings hemsida
Peter Bergting hos Semic Förlag

2 kommentarer:

  1. Vilka illustrationer! Fantastiska. Jag visste inte att han gjorde de nya omslagen till Astrid Lindgren-böckerna, vad roligt! Jag har spanat in de böckerna flera gånger och tänkt att jag vill köpa dem (fast jag har dem) bara för att omslagen är så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är de fina! Jag känner själv inget behov av att varken läsa/äga Astrid Lindgrens böcker (eftersom de finns hos mina föräldrar och jag sett/läst det mesta) men med Bergtings framsidor är det inte alls otroligt att de ändå nässlar sig in i min bokhylla.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...