onsdag 12 december 2012

12 december

2212-12-12. Sista gången vi har ett så fint datum, det får vi ta vara på. Jag ska åka till Mullsjö ;) Vad ska du hitta på?

I Potatens adventskalender är det alltså dags att öppna tolfte luckan. Kolla här hur långt vi har kommit!

Idag är det dags för en allmänbildande lucka att öppnas. Eller någorlunda allmänbildande, kanske bara är jag som missat detta…? Den här damen är känd för sina fantastiska bilder och historier men har även illustrerat en mängd andra författare. Och eftersom det idag är premiär för Hobbiten på bio passar det utmärkt att uppmärksamma en utgåva av boken som åtminstone inte jag visste fanns. Någon ingående beskrivning behövs nog inte för

Tove Jansson

Hur grymt hade det inte varit att ha den här i bokhyllan?! (Finns på finska för de som är så kunniga.)

tove4

Hon har även illustrerat Alice i Underlandet. (Den finns t o m att köpa, åtminstone på engelska.)

tove3tove2tove1

Bilderna är alla hämtade härifrån, där det förövrigt finns MASSOR med Jansson-illustrationer från MASSOR med böcker!

Men ska jag inte slänga upp några mumintroll när jag ändå håller på? Nej, tänk för att jag inte ska det! Vi vet alla hur de ser ut och hur fina hennes bilder är, eller hur? :]

I min ägo: Sommarboken, Stora boken om Mumin, Världen enligt Mumintrollet
Vill ha: Bilbo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...