söndag 30 december 2012

Frivillig måsteläsning 2013

(Nåja, nästan frivillig.)

Vi gör ju så här... Eller är det bara jag? En bok jag vill läsa blir film/tv-serie vilket plötsligt flyttar den boken överst i läshögen. Och det tar aldrig slut. 2012 var det Hungerspelen, A Clash of Kings, Breaking Dawn och Hobbiten som var mina måsteläsningar. 2013 ser ut att bli värre. Mycket värre!  Kommer jag verkligen hinna med detta?!

boktomte
Gott slut, hoppas ni har en fin jul- och nyårshelg!

 

Beautiful Creatures kommer på bio 14 februari. Jag har inte visat dessa böcker något intresse tidigare men jag gillade filmtrailern och blev lite nyfiken på att läsa dem. Kanske blir av.


The Host kommer på bio 29 mars. Läste boken när den kom men var inte alls imponerad. Efter att ha läst massvis med positiva recensioner i svenska bloggosfären har jag börjat fundera på om jag kanske missade något. En omläsning har planerats men blir aldrig av… Nu har jag tre månader på mig.


Game of Thrones säsong 3. Åååh, som jag har längtat! Siste mars smäller äntligen tredje säsongen igång och innan dess är planen att jag ska hinna sätta i mig George R.R. Martins tegelsten A Storm of Swords. Förra året hann jag inte läsa ut andra boken innan den kom på tv, kanske går det bättre i år?


Sherlock säsong 3. Inför tredje säsongen av Sherlock har jag tänkt mig att jag ska läsa några av de gamla berättelserna. Ett av 2012s secondhandfynd var en fin gammal upplaga av Baskervilles hund och andra berättelser, den kommer nog väl till pass. Vad jag kan se äger inte premiären rum förrän tidigast i sommar :(


Stad av skuggor (Oj, en översatt titel – glad blir jag! ^^ Är det lite av ett trendbrott vi ser? Även Hobbitens titel översattes, om än knöligt. Hoppas hursom att det håller i sig!) Detta är filmatiseringen av Cassandra Clares City of Bones. Filmen kommer inte på bio förrän 23 augusti… Inte läst än, men både den och City of Ashes står i hyllan tålmodigt och väntar.


Catching Fire kommer på bio 22 november. Varför drar de ut på det så? :( Det ger mig åtminstone gott om tid att läsa andra boken i trilogin.


American Gods kommer som serie på HBO 2013. Verkar som de planerar 6 säsonger?! Har inte hittat något premiärdatum så än är jag ju inte sen att läsa den.


(Nämnas bör kanske även att The Great Gatsby kommer på bio 17 maj, något för alla som gillar tjugotalets utsvävningar, månne? Jag läste boken med P1s bokcirkel i höstas och gillade. Kommer förmodligen dra mig in till staun och se denna på bio. Bara för att.


Hobbit: Smaugs ödemark. Fortsättningen på Tolkiens Hobbiten kommer på bio 13 december. Vilket bra sätt att fira Lucia! Har precis lyssnat på boken så någon måsteläsning ska denna inte behöva bli. Såvida jag inte får för mig att läsa/lyssna på den igen förstås.)

 

 

Galet! Och jag känner på mig att jag glömt något viktigt. Något stort… :S
Kommer du på några andra böcker som måste läsas 2013?

2 kommentarer:

  1. GILLAR du översatta titlar!!!?? Eller skämtar du? Jag avskyr dem som pesten, är filmen på engelska ska de fan inte röra titeln. Det är något jag stör mig enormt på. Tycker det är astöntigt och onödigt och sen blir jag tokig på det sen när jag försöker söka på titeln när jag inte vet vad den heter på riktigt...

    ^^ men smaken är ju som baken de har vi ofta märkt och tycker om dig ändå fina rödhåriga bokbloggare!

    (för att förtydliga att jag inte vill vara jobbig utan bara tycker det är intressant när man tycker olika)

    Gott nytt år btw ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag gillar översatta titlar! För mig började det med att de inte översatte King Arthur - så jävla lat, allt som hade behövts var att byta ett I mot ett U. Sedan dess står jag fast vid att filmtitlar ska översättas precis som boktitlar. Tycker det är oerhört fjantigt att inte översätta filmtitlar och irriterande att vi ska svälja allt engelskspråkigt med hull och hår. Vissa titlar har t o m bytts från en engelsk originaltitel till en annan engelsk titel i Sverige - jag fattar inte hur de tänker! Däremot är jag inte nöjd med svenska översättarkåren, det är alldeles för många som inte behärskar språken de översätter från och till. Att de översatt The Hobbit till Hobbit kan jag inte förstå. Den borde heta Hobbiten, hur jag än försöker se en tanke bakom att ta bort den bestämda artikeln så kommer jag inte fram till någon förklaring. Det känns bara klantigt och fel. För övrigt heter givetvis senaste Bondfilmen Skyfall som i ösregn, inte Skajfål ;D

      Aw, söt du är ^^ Och gott nytt år på dig med, hoppas 2013 blir ett väläst år!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...