måndag 17 december 2012

17 december

17I Potatens adventskalender är det dags att öppna sjuttonde luckan. Kolla här hur långt vi har kommit!

Idag kör jag en fuling och smäller två flugor med samma stekspade. Istället för att göra ett adventsinlägg och en recension är det här dags för mig att fangirla/recensera

Flight, Vol 3

Detta är en sagolik serieantologi, fullsmockad med ögongodis. 28 personer har fått smycka denna den tredje Flight-boken av åtta och jag kan inte annat än tjuta av lycka och gnöla av otillräcklighet. Den här boken får mig att vilja plocka fram min wacom och fila på serieidéer, bättre än så kan det helt enkelt inte bli. Den är 26 centimeter hög, 351 sidor tjock och maffigt tung. Lyxigt! Och fattar ni hur snygg den är?! Kolla här:

IMG_6056IMG_6052IMG_6070IMG_6049IMG_6054IMG_6057IMG_6060IMG_6062IMG_6055IMG_6064
Uppslag från några av mina favoriter.

Givetvis är inte alla serier lika bra, vissa känns lite platta och poänglösa. Vissa (många) hade mått bra av att inte vara så korta som de är, så blir det ju när många ska samsas på liten yta. Men det drar inte ner betyget, jag köpte ju inte Flight, Vol 3 för att läsa långa serier, tvärtom! Jag upptäckte flera nya serietecknare som jag inte visste fanns. Det är dessbättre bara en vars stil jag inte faller för och att 25/26 serier känns inspirerande måste ses som otroligt lyckat.

IMG_6067
Detta är nog den serie som överraskade mig mest, så grymt snygg! Måste kolla upp Alex Fuentes.

Det som är lite jobbigt är att det finns åtta böcker totalt och att köpa hem alla skulle kosta ca 1200 kr… Dessutom har Kibuishi börjat med en ny antologi, Explorer, om jag skulle råka få hem alla Flight så finns det alltså ytterligare att lägga mina korvören på.

Hmm, ni kanske hör vartåt det barkar. Såklart blir detta en fullpoängare, nu hoppas jag på att kunna lägga vantarna på fler böcker i serien <3

5/5

Något oroande är det att boken jag köpte kommer från Ballantine Books medan alla andra böcker i serien kommer från andra förlag. Ajajaj…! Hoppas verkligen att detta inte kommer sabba bokhyllans ömtåliga fengshui :S

 

Flight, Vol 3
Kazu Kibuishi 2006
Ballantine Books
351 sidor
Flight #3
ISBN: 0345490398
Goodreads-snitt: 4,23

häftad: adlibris bokus

 

Medverkande underbara serietecknare: Chris Appelhans, Matthew Armstrong, Neil Babra, Bannister, Chuck BB, Catia Chien, Tony Cliff, Becky Cloonan, Phil Craven, Matthew Forsythe, Alex Fuentes, Michel Gagne, Rodolphe Guenoden, Steve Hamaker, Paul Harmon, Ben Hatke, Azad Injejikian, Kazu Kibuishi, Khang Le, Reagan Lodge, Johane Matte, Bill Plympton, Dave Roman, Israel Sanchez, Rad Sechrist, Kean Soo, Yoko Tanaka och Joey Weiser

2 kommentarer:

  1. Behöver man läsa dem i ordning? Eller kan man köpa vol 3 direkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såvitt jag förstår det så är de fristående, jag köpte trean först (för att den var snyggast och Ben Hatke är med i den). Men vissa serier verkar vara fristående delar i följetonger så jag tänkte börja med volym 1 nästa gång jag köper en, för säkerhets skull :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...