söndag 2 december 2012

2 december

17I Potatens adventskalender är det hög tid att öppna andra luckan. Kolla här hur långt vi har kommit i julkalendern!

Jag vill inte skrämma bort er så vi börjar med något hemtamt. Vissa illustratörer ligger nära hjärteroten och myser. Denne svenske herre är en sådan. Hans gubbe och katt har roat barn i snart trettio år. Och han ritar fortfarande! Det går inte att ha en julkalender utan

Sven Nordqvist!

Det handlar om en gubbe och hans älskade busiga katt, Pettson och Findus <3 Och mucklor! När introt till Skymningssagor stannade vid den lilla gården och man hörde hönsen kackla, då visste man att nu blir det en trevlig saga. Men Sven Nordqvist har även skrivit andra böcker och illustrerat ännu fler!

  pettson
Bilderna är hämtade lite här och där på nätet.

Så vad är nästa steg? Ni ska givetvis ta er till närmsta bibliotek (eller bokhandel om plånboken är givmild) och bläddra i alla underbara böcker Sven Nordqvist ritat i – det tänker jag göra!

I min ägo: Var är min syster? Mamma Mu gungar, Hattjakten, När Findus var liten och försvann, Stackars Pettson, Kackel i grönsakslandet, Pettson tältar, Tuppens minut och Minus och stora världen.
Vill ha: Allt jag inte har!


Dessa är nog mina favoriter. Bästa bilderna finns i Var är min syster? men Pannkakstårtan är förbaskat smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...