lördag 29 september 2012

Korta sommarrecensioner: Kortisar

Om det är några böcker jag faktiskt borde klara av att skriva kort om så är det väl sommarens tunnisar? Känns konstigt att publicera detta mitt under Bokmässan, men jag kan inte med gott samvete kalla oktober för en sommarmånad så det är nu eller aldrig.

IMG_5284

Weird Things Customers Say in Bookshops av Jen Campbell

Ska man skratta eller gråta? Mest blir jag förbannad på hur ouppfostrade människor kan vara. Hur nyter de?! (Nyter… är det dialektalt? Känns nästan så.) Den här boken är full av korta samtal mellan kunder och bokhandelspersonal, iakttagelser av underliga människor med underliga beteenden och inte minst dumma frågor. Den är luftig och lästes ut irriterande fort för det är roligt att läsa om okunskap, samtidigt som jag blir rädd. Och arg. Och uppgiven.

3/5
[utläst 2012-08-11]

Förra veckan kom den svenska översättningen ut, Bokhandelsblues – Kunden har alltid fel. Rent spontant gillar jag inte framsidan, föredrar tecknarstilen i originalet. Minns ni De tre vännerna och Jerry? ;) Gillade inte serien men stilen pickar ändå på nostalgiuppmärksamhet. En uppföljare titulerad More Weird Things Customers Say in Bookshops kommer i början av nästa år. Tveksamt om jag är sugen på mer, känns som det riskerar att bli samma sak om och om igen.

 

Weird Things Customers Say in Bookshops (Bokhandelsblues – Kunden har alltid fel)
Jen Campbell
Constable & Robinson
119 sidor
ISBN: 9781780334837

inbunden: adlibris adlibris bokus bokus e-bok: bokus

På svenska
inbunden: adlibris bokus

 

 

Nittonhundra av Alessandro Baricco

Jag hade kört fast i tegelstenar när jag snubblade över den här på secondhand. Jag behövde något som gick fort att ta sig igenom och då var Nittonhundra utmärkt. Men när den tog slut glömde jag den fort. Det är problemet jag har med tunna böcker, de fastnar sällan. Detta är en monolog som handlar om oceanpianisten Danny Boodman T. D. Lemon Nittonhundra (jo, han heter faktiskt så). Han föddes på sjön, gick aldrig i land och han spelade piano så att passagerarna grät. En småtrevlig liten bok som satte igång en del tankar när jag läste den, trist att jag nu inte kan komma ihåg vilka de tankarna var.

2+/5
[utläst 2012-08-20]

 


Nittonhundra: Legenden om oceanpianisten
Originaltitel: Novecento, Un monologo
Alessandro Baricco 1994
Albert Bonniers förlag
75 sidor
ISBN: 9100575542

Boken finns på italienska, tyska och engelska men är helt slut på svenska.

 


 

Kort kjol av Christina Wahldén

Jag föll i somras för Ingen du känner och beställde genast hem ytterligare en av Christina Wahldéns böcker. Vi möter här Myran ett år efter att hon blivit våldtagen. (Bruten kronologi funkar faktiskt rätt bra här. Se mitt jerkainlägg om bruten kronologi för potatgnäll.) Jag blir så oerhört förbannad på bilden som målas upp efter att Myran blivit våldtagen. Killar som resonerar att tjejer vill ha det så – “det vet ju alla!” Det är riktigt stört. Riktigt jävla stört. Hur kan det få vara såhär? Och hur kan det få ta så lång tid för alla rättsprocesser att mala på, det blir väl knappast lättare att ta sig igenom sådant här när man med jämna mellanrum behöver berätta samma sak och svara på samma frågor igen och igen? Kort kjol ställer många frågor och bjuder upp till diskussion. (Såvitt jag förstår har Christina Wahldén skrivit många böcker/häften som kan användas som diskussionsunderlag för ungdomar i skolan.) En skakande berättelse om en hur en ung tjejs liv kan slås i spillror medan omgivningen skrattar, förlöjligar och pekar finger. Årgh, vad arg jag blir!

3+/5
[utläst 2012-08-15]

 


Kort kjol

Christina Wahldén
Rabén & Sjögren
138 sidor
ISBN: 9789129675535

pocket: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus

 

 

 

Skugga-Baldur av Sjón

Den här lilla boken var en ren fröjd att läsa! Enkel och fåordig. Men ändå en hemsk och fin historia. Slutet hängde jag dock inte riktigt med på och kommer inom kort att ge mig på den här igen för att försöka förstå bättre. Visst är det härligt att läsa en bok där författaren har koll på hur man använder språket? Det har Sjón. Han har sådan koll att det gör mig smått lycklig. Ska ni läsa något kortfattat isländskt så varför inte sätta er i en hörna med den här?

4/5
[utläst 2012-07-27]

 


Skugga-Baldur
Sjón
Alfabeta
128 sidor
ISBN: 9789150106695

pocket: adlibris

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...