söndag 16 september 2012

Kommentarer

Jag hör inte vad ni säger! 9 frågor från en frustrerad potat

 

Hur gör ni med kommentarer?

Jag tycker om att lämna halvt genomtänkta kommentarer på andras inlägg, men om jag sedan får något svar vet jag sällan… Den enda jag vet svarar är Man för hennes svar hamnar i min mejl, varje gång. Är detta något jag själv har valt för längesen (och glömt att jag gjort)? Och finns det ingen sådan funktion för andra bloggar, alternativet nu verkar vara att jag får mejl om ALLA kommenterar som lämnas på ett inlägg, istället för att bara meddelas svar på min egen kommentar. Behöver det vara så bökigt? Någon som har koll på detta? o_O

När jag kommenterar hos exempelvis Annika och hon svarar får jag inte reda på det och ingenstans kan jag hitta någon liten ruta om att följa tråden… Jag blir inte klok på detta!

ugglor-va3

Jag gillar att svara på era kommentarer, men oftast gör jag inte det eftersom jag inte tror att ni kommer se svaren. Är det något viktigt spatserar jag istället över till er blogg och skriver svaret där, men med frågan på ena stället och svaret på andra glömmer jag snabbt vad vi talar om.

Jag vill verkligen att folk ska få se när jag svarar på deras kommentarer, även om mitt svar bara är ett enkelt tack. Bryr ni er om ifall folk ser era svar? Om jag visste att alla har för vana att följa trådar när de kommenterar, då kunde jag börja svara i min egen blogg och lita på att folk ser det. Men gör folk så?

 

Hur ska jag göra? Har ni någon lösning jag har missat? Hur gör ni?

7 kommentarer:

  1. Jag sparar alla länkar där jag kommenterat i ett notepad doc :P sen går jag tillbaka och kollar några dagar senare :P

    Jag älskar när folk svara. Då känns det som att personen som får kommentaren bryr sig.

    Jag försöker svara på egna kommentarer på bloggen så ofta jag kan men ibland glömmer jag :( sen hoppas jag väl att folk ser det... men de vet man ju aldrig ..Gillar dock att svar på just bloggen så att jag har hela konversationen på ett ställe..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, hur stort är det dokumentet? ;) Men det låter trots allt vettigt, ska nog testa att göra likadant tills en bättre lösning visar sig. ^^ Tack för tipset!

      Radera
  2. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag gör - för jag är så vilsen!

    Har skiftat väldigt mycket under många år. I början av bokbloggens begynnelseperiod svarade jag i mitt eget kommentarsfält, och lika ofta hos bloggförfattaren som skrev. Men nu är det (rätt så) smidigt i och med att blogg.se har funktionen att skicka svarsmejl till den som skrivit i ett av mina inlägg. Så nej, Potät, du har inte valt något. ;)

    Fast visst skriver jag en massa svar hos andra bloggar med - för många av dem som skriver kommentarer hos mig bifogar inte mejladresser. :) I slutändan väljer jag nog att komma ihåg vilka blogginlägg jag känner behovet av att följa upp (speciellt där jag lämnat större kommentarer) - antingen lägger jag bloggnamnet på minnet eller sparar jag också tråden som favoritlänk via Google Chrome. (Tar sedan bort länken efter någon dag.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev avundsjuk på dig och ditt blogg.se nu... Stör mig dock på att mina kommentarer hos dig hamnar i ett stort fett stycke oavsett hur många ggr jag hamrar på enter, blir rörigt när man skriver små essäer till varandra ;}

      Jag har gått från att vara förvirrad och irriterad till att vara allmänt ilsk. Så nu svarar jag på kommentarerna där de står. Tror jag. Kanske.

      Radera
    2. Numera verkar det dock fungera att dela upp texten! ;)

      Radera
  3. Ja en del bloggar har en ruta du kan klicka i så när bloggägaren svarar på din kommententar får du ett mail om detta. Vanligtvis blogg.se-bloggar som har det så.

    Jag tycker om att få svar på mina kommentarer. Då vet jag att den som har bloggen har läst den. Därför sparar jag likt Miriam alla kommentarer jag lämna som länkar och går sedan tillbaka och tittar.

    Jag ser även till att svara på kommentarer jag får på min blogg, detta för att jag verkligen uppskattar kommentarer och vill visa för den som lämnat en att jag har sett den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Alltid trevligt när folk lämnar några ord, så man vet att det inte bara är underliga ryska sidor som ger en sidvyer :P

      Både från blogspotbloggar och blogg.se-bloggar får jag mejl om jag kryssar i, men då kommer alla kommenterarna, inte bara svaret på min egen. Ganska störigt om man råkar skriva på något populärt inlägg.

      Jag tycker även att man känner att den som svarar på ens kommentarer uppskattar dem, de som aldrig hör av sig känner man nästan tycker jag är besvärlig som propsar på dem mina tankar...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...