onsdag 26 september 2012

Korta sommarrecensioner: Blaha

Tredje delen med mina korta sommarrecensioner innehåller den mest omtalade boken just nu. Men varför är det så lätt att skriva långa radänger om sånt man inte gillar? Jag är väl lite gnällig. Nåja, här kommer tre böcker jag läste i somras, som inte levde upp till förväntningarna.

IMG_5275

The Children’s Book av A S Byatt

Detta är en vacker bok. Rent utseendemässigt, alltså. Inuti är den också fin, men tempot är så lågt att jag blev stressad när jag läste och inte kom nånstans. Lägger den därför på hyllan efter 179 sidor av 624, kanske återkommer jag nångång i framtiden när jag känner mig lugn och sansad. Och ostressad.

 

Fifty Shades of Grey av E L James

Om ni följer mig har ni säkert redan luskat ut här vad jag tycker om Fifty Shades of Grey. Nu ska jag försöka att förklara varför. När det kommer till erotiska romaner har jag inte jättemycket att jämföra med, men om jag tycker en bok är bra eller inte ska jag nog klara av att svara på. Min första tanke är dock att det måste finnas bättre erotiska berättelser än den här. Det måste finnas erotiska böcker som är välskrivna, genomtänkta och underbara. För här stör jag mig trött på karaktärerna. Och språket. Det blir helt enkelt en sågning i stil med Twilight. Men vänta lite nu, gillade inte jag Twilight? Jo, det är ju det som är jobbigt…

Jag föll för Twilight trots att jag kände att böckerna egentligen är alldeles för sunkiga. Jag gillade inte Bella, jag gillade inte Edward, men jag var nyfiken och ville ta reda på vad som skulle hända. Och som jag föll för Jasper… –sigh- Det är samma sak här, länge vill jag inget annat än att få veta hur det ska gå. Men Christian Grey är inte Jasper och trots att Ana inte är Bella räcker hon inte alls för att hala in mig. Platt, platt, platt! Men jag läser girigt och trodde efter halva boken att jag trots karaktärerna skulle bli tvungen att köpa resterande delar i trilogin. Den känslan dog snabbt. Jag är inte alls nyfiken på mer. Det är enehanda och till slut tycker jag bara att boken är dryg. Betyget blir en riktigt svag tvåa. Jag är inte begeistrad men den fick mig faktiskt att läsa en tegelsten på två ynka dagar. Men bra? Nä, det är den inte. Berättelsen om O lämnade djupa spår hos mig. En knapp vecka efter att jag läst Fifty Shades of Grey hade jag helt glömt den. Berättelsen om O är värre och bättre. Så vet ni det.

2-/5
[utläst 2012-08-29]

40 miljoner sålda exemplar senast jag hörde. Nu vet jag varför även om jag inte håller med. Men jag är minsann inte ensam om att inte vara helsåld. Följande videor har berikat mitt Fifty Shades-läsande ;) Först lite som alla som funderar på att läsa den bör veta och sedan en alkoholberikad uppläsning av den första sexscenen i Fifty Shades of Grey.

 

 

Fifty Shades of Grey (Femtio nyanser av honom)
E L James
Arrow Books
514 sidor
Fifty Shades Trilogy #1
ISBN: 9780099579939


inbunden:
adlibris bokus häftad: adlibris bokus  / adlibris bokus / adlibris bokus
e-bok: bokus CD-bok: adlibris adlibris bokus bokus (adlibris)

Hela trilogin
häftad: adlibris bokus e-bok: bokus CD-bok: adlibris

Nyutgåva (tecknat omslag)
inbunden: adlibris bokus

På svenska
danskt band: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus
mp3: adlibris CD-bok: adlibris bokus bokus

 

Jaha… Nu fortsätter vi.
The Twilight Saga: The Official Illustrated Guide av Stephenie Meyer

Usch, så segt. I ärlighetens namn hoppade jag över stora delar; skummade författarintervjun och somnade gång efter annan när jag läste om vampyrerna. Varför? För att jag inte lär mig något nytt. Det är biten om Quileuteindianerna som fastnar, det är där jag länge känt att det saknats information. Annars är det för mycket gammal skåpmat i ett format som inte tilltalar mig där jag tvingas läsa samma sak om och om igen.

Boken är uppbyggd runt karaktärerna. Varje person har ett eget stycke/sida/sidor (beroende på hur viktiga de är) som börjar med uppstaplad info om när de föddes, när de förvandlades, hårfärg, ögonfärg och hudfärg både före och efter de blev vampyrer, vem som förvandlade dem osv. Jag bryr mig faktiskt inte… Sedan följer deras hela liv. Hela! Ju viktigare karaktär desto mer detaljerad är levnadsberättelsen. Problemet är att de vampyrer som bor ihop råkar ut för samma saker så därför får vi läsa om samma sak igen och igen och igen. Jag sitter konstant om tänker: Men vänta, det här läste jag ju nyss! Ska jag behöva sitta och läsa sådant jag redan vet igen och igen? Nej, det ska jag minsann inte!

Jag kan inte låta bli att fundera på när det är tänkt att man ska läsa den här, för det går inte att läsa den före eller samtidigt som man läser Twilight-böckerna. Det är alldeles för spoilertätt. Men när man väl har läst böckerna är det mesta i The Official Illustrated Guide riktigt tråkigt att ta sig igenom. Ja, ni hör ju att det här inte är bra. Och jag är ändå twinörd…

1/5
[utläst 2012-07-22]

Första ettan på bokpotaten. Vilken bedrift…

Provläs


The Twilight Saga: The Official Illustrated Guide
Stephenie Meyer 2011
Little, Brown Books for Young Readers
543 sidor
ISBN: 9780316043120

inbunden: adlibris adlibris bokus häftad: adlibris adlibris bokus

På svenska
inbunden: adlibris bokus

 

 

Fler korta sommarrecensioner 2012
Fantasy
Bilder!

2 kommentarer:

  1. Haha, måste säga att jag gillar dina recensioner ...
    Misstänker starkt att den ena (eller båda) i "50 shades of grey" är psykopat(-er) ...
    Har inte läst den och kommer troligen inte att göra det heller ... inget som innefattar den sortens relation kan göra mig annat än arg/less.
    Lättköpta människor kommer naturligtvis att falla.
    Glad att du tyckte bättre om "Historien om O", som jag inte heller läst, men sett, och tror mycket mera på ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra ;) Tack för kommentaren!
      Så Berättelsen om O finns att se? Kanske jag skulle kolla upp.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...