måndag 3 september 2012

Hitta Violet Park av Jenny Valentine

hittavioletparkNu kanske jag är tjatig men jag tänkte börja med att säga att jag jobbat i hemtjänsten sedan 2009, så vet alla det. Där har jag lärt känna så många intressanta äldre människor, lyssnat på dem och förstått att alla har levt innehållsrika liv. Tänk hur världen har förändrats sen de föddes. Det är ofattbart! Alla har något att berätta, men alltför ofta är det ingen som vill lyssna.

I Hitta Violet Park följer vi sextonårige Lucas när han försöker lära känna en dam som inte bara är gammal utan också död och kremerad. Jag gillar idén, jag gillar att någon visar intresse för och vill lära av den äldre generation. Tyvärr tycker jag att boken helt tappar den äldre kvinnans liv och istället handlar väldigt mycket mer om Lucas och hans försvunne far. Jag har inget emot blandningen, jag tycker bara att det är för mycket om de levande och i slutändan har Lucas inte tagit reda på alls mycket om Violet Park. Jag hade förhoppningar om att den här boken skulle visa vilka äventyr och hur mycket kunskap gamlingarna runt omkring oss bär på. Jag hoppades att unge Lucas skulle förstå detta och tydligare förmedla det till de yngre läsare boken riktar sig till. Men Violet är alltför mycket biroll i den här historien för att jag ska vara nöjd.

Hitta Violet Park var inte som jag trodde och jag blev i ärlighetens namn lite besviken. Men den är bra, på riktigt. En ungdomsroman där en kille med hjälp av en död tant finner sig själv, det är en smula genialiskt. Trots besvikelsen är jag ändå imponerad. Läs den och sätt den i händerna på era ungdomar. Den är smart, välskriven och läsvärd. Och alla borde lära sig mer av tidigare generationer. Därmed basta!

3/5

utläst 2012-08-25
Detta var ett recex från Atrium Förlag, tack så mycket!

 

Lite boknörderi: Jag har pocketutgåvan och är småkär i den. Framsidan är alldeles knottrig, jag kan inte sluta tafsa på den! Designen är charmig och hela boken är sådär lättbläddrig, om ni fattar vad jag menar, alldeles medgörlig och mjuk. Mumma!

 

Provläs!

 

 

Hitta Violet Park / Finding Violet Park
Jenny Valentine 2007
Atrium Förlag
204 sidor
ISBN: 9789186095215

Från bokens baksida: Det fanns flera anledningar till att Violet Park inte borde ha betytt något för mig.
Hon var gammal.
Hon var död.
Hon var i en burk på en hylla.
Men jag träffade henne av en slump,
mitt i natten,
och hon förändrade allt.

 

inbunden: adlibris bokus pocket: adlibris bokus

 

1. häftad: adlibris bokus e-bok: bokus
2. (norska) inbunden: adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...