lördag 8 september 2012

Korta sommarrecensioner: Fantasy

Dags för mina kortare sommarrecensioner, först ut är fantasyböckerna. Tre till antalet, nu kör vi!

som12fantasy

Demonprinsessan av Peter Bergting

Akta dig! Detta är andra delen i en trilogi, recensionen är spoilerfri men kanske är det bättre att du börjar med Häxmästaren.

Efter att ha läst första boken, Häxmästaren, var i sanningens namn mitt intresse lite halvljummet. Men nu börjar det arta sig! Peter Bergtings skrivande gör mig plötsligt oväntat glad. När vi får bekanta oss med mormodern, när det talas patientantal och när ord missförstås, då sitter jag och flinar. Jag hade gärna sett mer av Arteil och Maldas mormor, vilken go krutkäring! Och egensinniga drakar. Och slutet! Det är så mycket att gilla. Annars är jag inte så glad i tidsresor, men det har jag överseende med här. Så bra!

Det känns exotiskt att andra delen i en trilogi är bättre än första men så är det här. Avslutande delen kommer att slukas, var så säkra!

4/5

utläst 2012-07-03

 

Demonprinsessan
Peter Bergting 2012
Bokförlaget Semic
313 sidor
Legenden om Morwhayle #2

inbunden: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus

 

 


 

Dealing with Dragons av Patricia C Wrede

En saga. Det är vad det här är. Sagan om en prinsessa som inte vill göra sånt som prinsessor ska göra. Det här blev tredje boken på kort tid för mig med en huvudperson som inte vill bli bortgift. Först blev jag riktigt irriterad på att enda sättet för en prinsessa att slippa gifta sig skulle vara att bli livegen tjänare åt en drake. För att sedan komma därifrån måste prinsessan (om draken inte tröttnar på henne) räddas av en riddare och då måste hon istället gifta sig med sin räddare. Feministen i mig skriker och sliter sitt hår! (Är det bara jag som reagerar på sånt här?) Hur ska jag klara att inte irritera mig på detta? Jag tog några djupa andetag och tryckte ner den arga feministen i en låda och beordrade henne att hålla tyst innan jag läste vidare. Det gick till slut.

Denna saga är befriande fri från krångligheter. Allt verkar simpelt och rättframt. Det är ingen superdjup bok, inget som kommer följa mig någon längre tid. Men den är lättsam och trevlig att läsa och ett riktigt fint semestersällskap. Och bäst av allt är kanske att det finns tre böcker till! Jag ser fram emot fortsättningen.

3+/5

utläst 2012-08-04

 

Dealing with Dragons
Patricia C Wrede 1990
Harcourt Brace and Company
228 sidor
The Enchanted Forest Chronicles #1

inbunden: adlibris adlibris bokus bokus häftad: adlibris bokus


 

1. box: adlibris bokus 2. häftad: bokus

 

 

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Akta dig! Detta är andra delen i en trilogi, min recension är spoilerfri men kanske är det bättre att du börjar med Cirkeln.

Jag blev så arg. Och besviken. Redan tidigt i boken hade jag stött på tillsjukan mer än en gång. (Tillsjukan är när det lilla ordet till hamnar på fel ställe. Många av er fattar säkert inte vad jag menar, tillsjukan är så utbredd att jag blir ledsen.) Den försvann efter ca 100 sidor men gjorde comeback efter 400 sidor. Argh! :’[

Om jag bortser från detta (vilket är svårt) tycker jag att berättelsen puttrar på lite väl långsamt, det är först sista tredjedelen som jag börjar bli intresserad. Så vad händer? En sekt intar Engelsfors, usch och tvi och blä! Religiöst fanstyg har jag så svårt för, det kryper i mig! Men trots att jag riktigt ogillar Positiva Engelsfors bryr jag mig ändå inte riktigt. Jag saknar något och tyvärr överraskar den mig inte. Överhuvudtaget lämnar Eld mig otillfredsställd och velig, ena stunden tycker jag att den är bättre än Cirkeln, nästa inte. (Får ni ut något av mitt babbel…?)  Det är en bättre historia än i Cirkeln utan att vara helt i topp.

Jag har problem att skilja karaktärerna åt. (Ja, jag är virrig ibland.) Det tar flera hundra sidor innan jag börjar få grepp på dem igen och slipper bläddra tillbaka och dubbelkolla. Inför nästa bok ska jag definitivt beväpna mig med penna och papper och skriva upp vem som är vem. Nyckeln kommer hösten 2013 och ska tydligen bli ännu längre – håll i er!

3+/5

utläst 2012-08-18

Provläs!

 

Eld
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren 2012
Rabén & Sjögren
634 sidor
Engelsforstrilogin #2


kartonnage:
adlibris bokus e-bok: adlibris bokus
CD:
adlibris bokus mp3: adlibris bokus

4 kommentarer:

  1. Jag gillar det här konceptet med kortrecensioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har sina fördelar. Svårt att sammanfatta vad man tycker ibland bara.

      Radera
  2. Håller med om kritiken till "Dealing with Dragons", de störde jag mig också på men då de ändå är liiiiite bättre än alla original sagor där prinsessorna alltid är helt hjälp/värdelösa så är det en förbättring med någon som är stark och verkligen ta vara på sig själv iallafall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns sunt att det inte bara var jag som reagerade på det :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...