söndag 16 september 2012

The Deed of Paksenarrion Av Elisabeth Moon

     

      Titel: The Deed of Paksenarrion

      Författare: Elisabeth Moon

      Förlag: Baen Publishing Enterprises

      Språk: Engelska

      Sidor: 1024

 

 

 

 

Paksenarrion--Paks, for short--refuses her father's orders to marry the pig farmer down the road and is off to join the army. And so her adventure begins--the adventure that transforms her into a hero remembered in songs, chosen by the gods to restore a lost ruler to his throne.

                                 En Bokrecension av    bild-exakt

Fick jag välja bara en bok som jag  fick läsa resten av mitt liv skulle denna vara den. Inte bara för att den rymmer tre böcker i en utan för det är en helt enkelt är en magisk historia som har allt man kan önska sig och lite till. Jag har läst boken två gånger innan på svenska och ska nu läsa den för tredje gången på engelska.

Det är svårt att sätta fingret riktigt på vad det är som gör den så bra. Den ser ut som en typisk fantasy, har en schablonartad fantasy historia och ett ödmjukt saklig berättar språk. Men ändå så har alla personer som jag rekomenderat den för och läst den tyckt den varit bland det bästa inom genren.  Kanske är det huvudpersonen Paksenarrion och de andra karaktärernas sätt att förhålla sig till varandra och de motgångar de möter som skapar livet i boken. Jag vet bara att jag älskar den och kan inte vänta längre till att sätta tänderna i den ännu än gång.

5/5

7 kommentarer:

  1. Åhå! Den här har du aldrig nämnt. Riktigt tjock tegelsten, dock... :S

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det är en av de bästa jag läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vet, visst är den bra :) Håller på att lusläsa den just nu. Bättre kan det inte bli...Vet dock inte om jag tror på den nya serien hon skrivit..

      Radera
  3. Du råkar inte vet var man kan köpa de två sista böckerna i Sagan? På svenska då.

    SvaraRadera
  4. Det verkar svårt att få tag på dem på svenska att köpa. Jag skulle gå till ett bibliotek. Det var så jag hittade dem på svenska. Serien heter på svenska 1. Fårhedens dotter 2. Dubbla lojaliteter och 3. Trohetseden.

    SvaraRadera
  5. Föredrar du den på engelska eller svenska? Tycker många fantasy böcker jag tidigare läst blivit lite sämre på svenska. Vad tycker du om den här?

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det bästa är att läsa på original språket om det går, vilket för det mesta är engelska. Sen kan jag tycka att engelskan är ett lite mer nyanserat språk att läsa på än svenskan, vilket gör det lite roligare med. Ibland blir det lite dåliga översättning. Kolla in Mördarens lärling av Robin Hobb och namnen på karaktärerna där. För övrigt en väldigt bra bok :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...