onsdag 12 september 2012

Korta sommarrecensioner: Bilder!

Här kommer en omgång korta recensioner från sommarens läsning. Nu blir det serier och ögongodis!

 

serier

 

Owly Volume 1: The Long Way Home & The Bittersweet Summer av Andy Runton

owlyJag gillar ugglor. Det kanske ni har märkt… Så är det bara. När jag snubblade över Owly tyckte jag att den var gulligt fin och när den dessutom skulle tilltala även en vuxnare publik så köpte jag hem första delen. Nog är det gulligt alltid, men den är mest bara sockersöt och för förutsägbar för att vara intressant. Handlingen är på tok för platt, här kunde författaren gärna krånglat till det för Owly att ta sig från A till B.
   Owly  är en grafisk roman utan text. (Det finns enstaka ord, samt en beskrivning av kolibrier, men stora delar av berättelsen är helt textfri.) Tyvärr passar den nog mest för barn, men om jag snubblar över fler delar billigt eller på bibblan så läser jag vidare, det finns såvitt jag förstår fem böcker totalt.

2+/5

[utläst 2012-07-27]

Provläs!


Owly, Volume 1: The Way Home & The Bittersweet Summer
Andy Runton
Top Shelf Productions
157 sidor
ISBN: 1891830627
Owly #1


1. pocket: adlibris 2. häftad: bokus

 

 

 

Zita the Spacegirl av Ben Hatke

Jag hade stora förväntningar på Zita. Jag menar, kolla bara på omslaget! Överhuvudtaget känns det så fort jag plockar upp boken att det här är kvalitet. Men jag har vissa invändningar.

Jag stör mig ett bra tag på att det är så kladdigt tecknat och att färgerna känns ett uns för urvattnade för min smak. Men framförallt tycker jag att berättelsen är lite platt, fastän det är fullt med härliga figurer. Jag blev helt förälskad i sköldpaddan i början, han är bara med en gång men det räckte. <3 Stämningen på den sidan… och kolla på honom! Han ser ju ut som något ur Landet för längesedan. Och titta till höger, det är en – euhm – POTAT! ;D

zita potat

Fortsättningen, Legends of Zita the Spacegirl, kom ut nu i dagarna, den kommer säkerligen införskaffas inom kort! (Har ju det där nedriga köpstoppet hängande över mig den här månaden ._. ) Betyget tvekar mellan en fyra och en trea… Det får bli en mycket stark trea med hopp om en fördjupning av berättelsen i nästa bok.

3+/5

[utläst 2012-07-17]

 

Jag blir lite nykär när jag ser trailern. HäYa First Second! <3

 

 

Zita the Spacegirl, Book One: Far from Home
Ben Hatke
First Second Books
184 sidor
ISBN: 1596434465
Zita the Spacegirl #1

inbunden: adlibris adlibris bokus häftad: adlibris bokus

 

 

 

The Portent: De dödas rike av Peter Bergting

Euhm… Detta får bli en parentes. Jag har jättesvårt att komma fram till vad jag tycker om The Portent, jag är rätt rejält förvirrad. Jag gillar bilderna men fattar inte vad som händer och tänker därför nöja mig med att säga att jag läst den och att den nog inte är något för mig.

[utläst 2012-07-17]

 

 

Edgar Allan Poe’s Tales of Mystery and Madness av Edgar Allan Poe och Gris Grimly

Gris Grimly och jag kommer bra överens. (Eller jag kommer åtminstone överens med honom.) Den här gången har han tagit hjälp av Edgar Allan Poes spökliga berättelser. Jag är inte särskilt lättflirtad när det gäller spök- och skräckhistorier och faller dessvärre inte pladask här heller.

poe

Poes texter (vad jag förstår är de förkortade) ackompanjeras fint av Grimlys illustrationer som verkligen passar här. Texten är ibland småtung men när karaktärerna får tala så är jag riktigt nöjd. Det är också historierna som är berättade av huvudkaraktärerna som är helt klart bäst, favoriten är The Black Cat. Ta er en titt på denna!

3+/5

[utläst 2012-08-29]

Provläs!

 

Edgar Allan Poe’s Tales of Mystery and Madness
Illustrerad av Gris Grimly
Atheneum Books for Young Readers
135 sidor
ISBN: 0689848374

 

inbunden: adlibris bokus 

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att du inte tyckte någon var någon höjdare. Själv älskade jag verkligen Zita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker Zita har störst potential och det kliar minsann i fingrarna att beställda hem andra delen nu. Tror att hon kan växa till sig och bli en favorit framöver :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...