tisdag 4 september 2012

White Cat av Holly Black

Jag gjorde det igen: Köpte en bok för att jag föll för omslaget. Kanske beror det på min förkärlek till katter? Nåja…

CastleFlaxVIT

Enligt adlibris beskrivning är detta en “new adult fantasy” och kanske var det därför jag trodde att den skulle vara vuxnare, den känns nämligen tonårig rakt igenom. Dessbättre är det tonårsliv ur en killes synvinkel vilket jag inte är så van vid. Här finns slagsmål och brutna revben, blod och inget tjejtjafs! Så skönt att slippa…!

Dessvärre är första halvan seg och jag gäspar och lullar mest med. Jag borde tycka att det är spännande, den har så mycket som jag brukar gå igång på. Men något saknas. Det känns när jag läst 75% av boken som att jag helt missat poängen och spänningen. Jag missade helt huvudpersonen Cassels vånda, för han borde ha känt vånda över att inte veta vem som gjort vad med honom. Kanske är det jag som är trögfattad (igen), kanske ville författaren inte lägga större vikt vid detta. Inte heller när Cassel får reda på vad som hänt känns det som att författaren tar det på allvar. Hade detta hänt mig hade jag känt det som att världen gick under, jag hade minsann ältat en del! Cassel gör inte det, inte ett ögonblick, han har direkt en plan och rusar vidare.

På det hela taget tror jag att det jag stör mig på allra mest är att boken skummar förbi mycket av det intressanta. När det väl börjar hända saker går det på tok för fort! Och sedan slutar boken mitt i, utan att bli färdig. Behöver jag säga hur irriterad jag blir på sånt…? Det finns givetvis fler böcker men tror jag hoppar dem.

2-/5

2011-07-04

 

Provläs (på svenska)

 

 
Jag hade fått för mig att Cassel var mörkhyad... Guess not o_O
 
 


White Cat
Holly Black 2010
Gollanz
Engelska
310 sidor
The Curse Workers #1

Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död – de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort – för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila. Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.

inbunden: bokus häftad: adlibris bokus bokus pocket: adlibris
 
 

1. storpocket: adlibris häftad: bokus 2. häftad: adlibris
3. inbunden:
adlibris bokus häftad: bokus CD-bok: adlibris bokus
 
 

1. inbunden: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus 2. pocket: adlibris bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...