söndag 2 september 2012

Babel, vad gör du med mig?

Jag har något att bekänna. Jag följer inte Babel särskilt slaviskt. Jag följer det egentligen inte alls. Har på sin höjd sett utvalda delar av tidigare avsnitt, men så i afton tänkte jag omfamna bokbloggaren i mig och se alltihop! Och vad händer? Babel vänder upp och ner på mig!

 

Jag har aldrig varit intresserad av Mikael Niemi. Inte ens lite. Efter hans kartkladdande och hur han förklarade hela översvämningsgrejen och Norrlandsfloran – jag vill läsa Fallvatten! Nu, pang bom! Dessutom vill jag bekanta mig med Stephen King som jag heller aldrig varit det minsta intresserad av.

…vad är det som händer?!

 

 

Ända sedan det började bubblas om Caitlin Moran har jag varit lite lätt nyfiken men nöjt mig med att läsa vad andra tycker om Konsten att vara kvinna. Inte nu längre. Jag behöver minsann läsa den också, hon verkar ju grym!

…igår satte jag köpstopp på mig själv hela september…

 

 

 

writtenonthebodPlötsligt sitter jag och googlar efter böcker skrivna av Anne Charlotte Leffler, som jag aldrig tidigare hört talas om. Och sen avslutar Jessika Gedin med att tipsa om Skrivet på kroppen som “hjälper mot nästan allt möjligt”, något som jag håller med om men nästan glömt bort att jag visste. Har jag yrat om den här på bloggen? Jag tror inte det… Dags nu! Favoritboken nummer ett från mina år av engelska högskolestudier och något av det bästa jag någonsin läst. Tack och lov har jag Written on the Body i bokhyllan.

Den är åtminstone gratis. Och underbar.

 

Ett stycke som jag memorerat och ibland går runt och citerar högt för ingen annan än mig själv, är detta. Fråga mig inte varför… (Huvudpersonen bor i Storbritannien och har en flickvän i Holland som vägrar kommunicera på något annat sätt än med brevduvor.)

"The pigeons, Adam, Eve and Kissmequick, couldn't manage Holland. Eve got as far as Folkstone. Adam dropped out and went to live in Trafalgar Square, another victory to Nelson. Kissmequick was scared of heights, a drawback for a bird, but the WI took him in as their mascot and rechristened him Boadicea. If he has not died yet he is still living. I don't know what happened to Inge's birds. They never came to me."

 

Alla andra böcker får härmed stå tillbaka, en omläsning av Jeanette Wintersons pärla är det enda rätta.

2 kommentarer:

  1. Jag har ingen tv så jag tänkte titta på avsnittet på SVT Play i veckan. Nu blev jag nyfiken, då jag inte såg förra säsongen sen Jessica Gedin tog över, ska det bli intressant att se hur programmet är nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg också på play, resten av hushållet var mer intresserade av Moreaus till kvällsmaten. Men svtplay är hur bra som helst, så det går ju bra :]
      Jag blev faktiskt inte intresserad av Babel förrän Jessika Gedin blev programledare. Har saknat hennes bokprat i Gomorron Sverige, härligt att få höra henne igen. Kommer nog ha ett Babelmaraton nu någon regnig dag. Finns 42 Babel-klipp på svtplay! ;D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...