fredag 14 september 2012

Bokbloggsjerka 14-17 september: Vad är det som lockar?

Här kommer veckans jerka från Annika!

Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

gekko2

Jag är inte genrebunden. Inte alls. Jag har läst/sett mig mätt på deckare och klarar inte av chic lit men annars går det mesta hem.

För mig räcker det inte med att en berättelse ska lösa ett mord eller se till att huvudkaraktären får killen/tjejen denne suktar efter. Mitt behov av fantasy visar väl tydligast på detta. Det jag gillar är när en författare ändrar reglerna; när Rowling berättar att magi finns mitt ibland oss eller när Tolkien målar upp sitt Midgård. Det ger en helt ny värld med nya möjligheter. Jag gillar att följa hur författaren sedan löser problemen i sin värld samtidigt som jag brukar slänga in en version av mig själv i berättelsen och se vad som händer. Det hade väl kallats fan fiction om jag skrivit ner det nånstans ;}

Oftast har jag svårt att fastna för historier som skulle kunna utspela sig i min egen verklighet, här i Karlskrona/Sverige/västvärlden nu. Men undantag finns alltid. (Exempelvis Sara Beischers Jag ska egentligen inte jobba här där jag känner igen mig kusligt mycket.) När jag tuggar i mig facklitteratur handlar den inte heller om hur det är att bo och leva här just nu, det handlar om förr eller forntid, om otroliga människoöden eller djur och natur. Jag vet ju hur det är att vara jag, det behöver jag inte läsa om.

Det böcker behöver lyckas med är att få mig att fundera. Tänk om jag hade gått på Hogwarts… Tänk om det hade varit en tjej med i det där brödraskapet… Hur hade det slutat då?

9 kommentarer:

  1. Böcker som mat för ens fantasi? Ja, det håller jag med om!

    SvaraRadera
  2. Att sätta in sig själv i sammanhanget och leva sig bort till en annan tid, värld eller händelse är ju det fina med bokläsandet. Man läser för att få en upplevelse och inte för läsandets skull. Själv växlar jag genre lite efter sinnesstämning, eller var intresset ligger just då!

    SvaraRadera
  3. Det är väl underbart när man kan lämna sitt eget liv, om så bara för ett tag.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också att böckerna kan berätta en så annorlunda värld där det finns magi och otroliga varelser :)

    SvaraRadera
  5. Vad intressant. Jag gillar nog bägge sorterna. Både de som är fantasi (fast jag inte fastnat för fantasy) och de som utspelar sig i tid och plats som stämmer med min egen uppväxt. I synnerhet tiden.

    SvaraRadera
  6. "Jag vet ju hur det är att vara jag, det behöver jag inte läsa om."

    Bra formulerat, känner precis likadant.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar både böcker som utspelar sig i en annan värld och de som speglar min egen tid/uppväxt/miljö. Det är intressant att läsa om hur andra upplever och hanterar samma saker som jag själv gör.

    SvaraRadera
  8. Jag håller helt med dig om att jag inte behöver läsa om mitt liv, utan vill hellre drömma mig bort.

    SvaraRadera
  9. När det gäller fantasy gillar jag också hur författare löser problemen i sin värld :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...