torsdag 25 oktober 2012

The Great Gatsby av F Scott Fitzgerald

Det här blev en premiär för mig – första gången jag läste en bok tillsammans med andra, om man inte räknar skolan. Det jag talar om är naturligtvis Lundströms bokradio i P1 som under tre lördagar talat om klassikern The Great Gatsby. Förvänta er inte att jag ska delta i diskussionen och komma med några revulotionerande insikter, för det gör jag inte. Lite räddhågsen och blyg håller jag mig i skuggorna och iakttar, men det var trevligt att läsa för att möta en deadline (det var länge sen sist) och att hänga med i det de talade om på radion. Alltid trevligt att fatta vad folk snackar om.

Boken i sig var bättre än väntat. Jag hade fått för mig att den skulle vara seg och lite dryg, med många karaktärer som mest tjafsar med varann. Så var den tack och lov inte. Istället är The Great Gatsby riktigt fin när den beskriver såväl människor som miljöer och det händer en hel del. De 188 sidorna blir aldrig dryga och jag är riktigt glad att jag tog mig i kragen och läste den! Nu är ju den stora frågan när P1 drar igång med en ny bok och framförallt vilken det blir…

3/5

Om ni missade bokradiotåget kan ni hoppa på nu i efterhand, alla avsnitt av Lundströms bokradio finns fortfarande på webben – läs och lyssna!

 

 

The Great Gatsby
F Scott Fitzgerald 1926
Penguin 2007
188 sidor
ISBN: 9780140623239
Goodreads-betyg: 3,75 (3 från mig)

The parties at Gatsby’s Long Island mansion were legendarily glamorous affairs. Yet amid the throng of guests, starlets and champagne waiters, their host would appear oddly aloof. For there was only one person Jay Gatsby sought to impress. She was Daisy Buchanan: married, elegant, seducing men with a silken charisma and ‘a voice…full of money’.

häftad: adlibris bokus

 

1. häftad: adlibris bokus  2. inbunden: adlibris bokus 3. häftad: adlibris bokus 4. häftad: adlibris bokus
5. häftad: adlibris bokus 6. häftad: adlibris bokus 7. häftad: adlibris bokus 8. häftad: adlibris bokus 

 

På svenska
inbunden: adlibris bokus pocket: adlibris bokus e-bok: adlibris bokus

4 kommentarer:

  1. Jag lyssnar på Lundströms bokradio och får därigenom vet mycket intressant om boken trots att jag själv inte hann med att vara med den här gången i bokcirkeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert fler chanser, hoppas du hakar på då :]

      Radera
  2. Tack för boktips och schyst peppande sammanfattning. Nu blir det till att låna boken här i Berlin. Funderar på att ge mig på den på tyska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, hoppas du gillar den :) Jag föredrar att läsa på originalspråk (här engelska) men den är säkert inte dålig på tyska heller.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...