lördag 27 oktober 2012

The Art of Tangled

Idag blir det bilder från Disney. Massor med maffiga bilder. Beware! (Klicka på bilderna för att komma till sidorna jag hittat dem på.)

När jag gick på lekis under nittiotalets första skälvande år, togs klassen på bio för att se Den lilla sjöjungfrun. Det var givetvis Disneys underbara version som jag älskat varje dag sedan dess. Där uppstod det som skulle bli en bestående kärlek för nittiotalets sagolika disneyfilmer. Skönheten och odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas och Tarzan ligger fortfarande tryggt närmast hjärtat.

Men vad hände sen? Disneyfilmerna blev sämre, tappade sin magi. Herkules stod jag ut med och Mulan köpte jag faktiskt, men länge var Pixars filmer de enda som var sevärda under 2000-talet. Visserligen kom jag upp i tonåren och blev kanske lite mer svårflirtad, men jag tror inte att det berodde bara på det. Nånting gick snett.

Men nu har de hittat tillbaka! Först kom Prinsessan och grodan, en blick tillbaka mot det sagolika disniska jag hade saknat. Och sedan kom filmen som den här boken handlar om, Trassel. Äntligen är Disney tillbaka! Äntligen kan jag börja samla disneyfilmer igen :}

Vi tar och börjar med att titta på själva texten. Jo, det är faktiskt text i sådana här böcker med. Men behöver The Art of Tangled en massa text? Nej, naturligtvis inte. Tack och lov är det inte jättemycket text och den tar aldrig över eller blir långrandig. Samtidigt kan jag inte påstå att texten ger mig särskilt mycket, inga direkt nya insikter. Det är för all del intressant hur de jobbade med inspiration från framförallt Askungen (disneyfilmen) och det genomgående temat är hur skaparna försökte hitta tillbaka till den där sagolika disneykänslan och samtidigt få det att kännas nytt. I ärlighetens namn blir det nästan tjatigt. Nästan. Men kreativiteten och omtänksamheten i den här boken påverkar texten, varenda sida är kärleksfullt smyckad med småteckningar och slingande bakgrundsväxter. Riktigt bra!

Något annars som saknas? Jo, tjejerna. Det är i princip bara karlar som uttalar sig i den här boken. Trist och klumpigt då många av bilderna är gjorda av kvinnor. Feministpotaten stör sig.

Men nu till det stora, för det är väl ingen som köper en sådan här bok pga. texten? Det handlar om bilderna! Det är bilderna jag betalade för att drunkna i och jag blev inte besviken. Ack, dessa bilder… Jag är upp över öronen förtjust och bläddrar runt och häpnar gång efter annan. Det är tätt mellan konceptskisser och färggranna miljöer, kreativitet och lycka.

Jag gillar filmen just för att den känns som en riktig disneyfilm, men ändå ny och intressant. The Art of Tangled har den där magiska disneykänslan och känns både rejäl och hjärtlig. Den bjuder på sig själv och jag får känslan av att det är så många idéer och sån kreativitet på dessa sidor att boken borde svämma över. Ja, ni hör ju att det här är bra! Gillar ni filmen och The Art of-böcker bör ni genast göra plats i privatekonomin och bokhyllan för den här välfyllda boken. Jag blir småkär och underbart glad!

5/5
[utläst 2012-10-09]

The Art of Tangled ingår i min Tre på tre-utmaning (3x kaffebord), en jämförelse i videoform är planerad så fort jag läst ut de andra böckerna (The Art of How to Train Your Dragon och KOR – en kärlekshistoria). Deadline siste november.

Tjuvkika på amazons givmilda smakprov. Do it!

En trevlig sida med massor av konceptbilder är Finding Corona.



The Art of Tangled
Jeff Kurtti 2012
Chronicle Books
160 sidor
ISBN: 9780811875554
Goodreads-snitt: 4,59

inbunden: adlibris bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...