fredag 26 oktober 2012

Bokbloggsjerka 26-29 oktober: Betyg?

ugglor1-5Här kommer veckans jerka från Annika:
Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?

Jajemen!

När jag började bokblogga verkade alla ha betygsskalor (med siffror) men senaste tiden har fler och fler övergett detta till förmån för annat. Jag är sällan särskilt trendkänslig och har nog lättare att bli käringen mot strömmen, så jag har mina betyg kvar.

Precis som hela den här bloggen är betygen mest för min egen skull, för att komma ihåg vad jag tyckte när jag läste boken. Jag har gjort det enkelt för mig och har en betygsskala på 1-5, där 1 är heluselt och 5 genomfantastiskt. 2-4 kan även vara starka eller svaga (+/-). Ett tag nu har jag funderat på att gå igenom mina gamla recensioner eftersom en trea för två år sedan förmodligen hade blivit en stark tvåa idag. Ja, jag har nog blivit snålare. Samtidigt är det klurigt att ändra i efterhand, när jag sedan länge glömt bort i princip allt från själva läsningen… Det betyg jag satte när jag läste den kändes ju rätt just då, så kanske borde jag låta det vara bra så.

Nåväl, likt en folkpartist sätter jag betyg på det mesta, i bokväg iallafall.

16 kommentarer:

  1. Jag tycker det är för svårt att få till bra betyg så jag använder det inte. Men jag måste säga att jag gillar ugglorna där på bilden! Vilka härliga miner :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ^^
      Ugglorna börjar mer och mer ta över min blogg, snart blir nog även betygen en ugglevariant ;)

      Radera
  2. Åh ja älskar verkligen dina ugglebilder, så fina =)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle också behöva en bättre betygsskala än 1-5, men vill heller inte gå tillbaka och ändra en himla massa betyg :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det känns som ett hästjobb! Så, smart som jag är, väntar jag med att ta tag i det ett tag till, medan bokrecensionerna blir fler och fler. Känns som en väl genomtänkt strategi ;P

      Radera
  4. Jag har bokstaplar som betyg.
    Mina favoriter får 5 av 5 bokstaplar i så fall.

    SvaraRadera
  5. Det är ju en smaksak hur man vill göra. Men eftersom det är många faktorer att ta hänsyn till i en historia så är ibland betygsättning svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan det absolut vara. Men eftersom betyget ska återspegla vad jag tycker om boken i fråga behöver jag ju inte krångla till det för mig. Jag känner helt enkelt efter hur bra jag tyckte den var och sätter betyget efter det. Däri ligger ju alla mina funderingar om handling, karaktärer, språk osv. samlade och drar åt ibland olika håll. Men det är ju helheten som gäller när betyget ska sättas. När jag började sätta betyg tyckte jag det var riktigt klurigt och kunde fundera både länge och väl, men det är en vanesak och nu kommer ofta en siffra farande när jag letar efter den :]

      Radera
  6. Just det där med att betygen nog skiftar med ålder, livserfarenhet, humör, läsvana, i relation till andra nyss lästa böcker etc. gör att jag inte känner något behov av att betygssätta med siffror eller andra system. Det blir lite för flummigt för mig.

    SvaraRadera
  7. Jag sätter också betyg mest för min egen skull, jag minns något bättre vad jag tyckte då. Men för mig är ändå kommentaren viktigast! :)

    SvaraRadera
  8. En poäng med betyg kan ju vara att man är tvungen att motivera för sig själv vad som är så bra eller dåligt med boken.

    SvaraRadera
  9. Jag gör som du och sätter betyget efter helhetsupplevelsen. Varför krångla till det :)

    SvaraRadera
  10. Jag gillar betygsättning av böcker. Det blir liksom enklare:)!

    SvaraRadera
  11. Jag använder också mest betyg för att komma ihåg vad jag tyckte om en bok :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...