onsdag 3 oktober 2012

Korta sommarrecensioner: Pyttipanna

Här kommer sista delen med mina korta recensioner av det jag läste sommaren 2012. En fin lässommar! (Pyttipanna är rester – det här är böckerna som blev över, de som jag glömde bort att jag hade läst när jag skrev de andra inläggen.)

recpytt

Fel grav av Kelly Link

Fel grav är en samling övernaturliga noveller, illustrerade av självaste Shaun Tan (även om illustrationerna är få). Jag vann den här hos Swedish Zombie i våras :D Jag trodde verkligen att jag skulle tycka om den…

Jag gillar att skriva att böcker är välskrivna, jag vet att jag säger det riktigt ofta. Nu får jag säga det igen! Berättelserna är riktigt trevliga men gång på gång blir jag besviken på hur de slutar. Eller är det kanske för att de inte slutar? Det är helt enkelt inte vad jag väntar mig, att läsa upptakten till något som alltför ofta visar sig inte vara något… Jag blir lite velig, jag vet inte om jag gillar det eller bara är irriterad. Har även börjat inse att det här med noveller kanske inte är min grej. Jag gillar att grotta ner mig i långa genomtänkta berättelser. Här blir det för hattigt.

På tal om hattar: Fel grav har kallats vår tids Alice i underlandet. De enda likheterna jag finner är att de bägge är välskrivna och att jag känner mig bortkollrad…

2/5

[utläst 2012-06-25]

 

Fel grav och andra berättelser
(Originalets titel: Pretty Monsters)
Kelly Link
(Illustratör: Shaun Tan)
X Publishing
Pretty Monsters #1
ISBN: 9789185763245

danskt band: adlibris bokus

 

1. häftad: adlibris adlibris bokus bokus inbunden: adlibris bokus e-bok: bokus 
2. häftad:
adlibris bokus

 

Vålnadernas berg av Michelle Paver

Det var idogt muttrande som jag tog mig an den sjätte och sista Vargbröder-boken. Serien har varit ojämn men Paver lyckas avsluta med en av de bättre böckerna om Torak. Den flyter på bra, men är tämligen förutsägbar. Jag måste säga att den avslutar serien på ett bra sätt och knyter ihop det som behövts knytas ihop. Sammantaget tycker jag väl att serien varit sådär… Förmodligen hade jag slukat den om jag varit 10-12 år, som det är nu känns den för simpel. (Kom ihåg att den getts ut med vuxenomslag i pocket för att locka äldre läsare, jag vet inte om jag tycker att det var så nödvändigt.) Kanske hade serien även gjort sig bättre som trilogi, vissa böcker var mest bara dryga.

Idén att skriva om stenåldersmänniskorna i norra Europa (dvs. HÄR!) gillar jag och i början gör Paver det riktigt bra. Även styckena från vargen Ulvs perspektiv är genomtänkta och ger något nytt. Till en början. Efter några böcker blir det tyvärr samma sak igen och igen och jag börjar störa mig på det. Toraks puckade vilja att möte döden ensam stör mig däremot serien igenom. Betyget för sista boken blir samma som för hela serien, en svag trea. Det är lite för tunt och utdraget, men historien är bra och som mindre hade jag säkert slukat de här böckerna.

3-/5
[utläst 2012-05-06]



Vålnadernas berg
(Originalets titel: Ghost Hunter)
Michelle Paver
Semic Förlag
Han som föddes att möta mörkret #6
ISBN: 9789155255626

inbunden: adlibris bokus CD-bok: adlibris bokus
vuxenomslag, pocket: adlibris bokus


 

1. inbunden: adlibris adlibris bokus bokus häftad: adlibris bokus
2. inbunden: adlibris bokus 3. storpocket: adlibris
4. inbunden: adlibris bokus häftad: bokus CD-bok: adlibris bokus

 


Härmed kan jag gå med på att sommaren är över för denne gången. Med hopp om soliga oktoberdagar!

 

Fler korta sommarrecensioner 2012
Fantasy
Bilder!
Blaha
Kortisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...