tisdag 16 oktober 2012

3x septemberrecensioner: Eftersläntrarna

I bokmässeröran lyckades jag tappa bort mitt bok-block, där alla mina tankar om böckerna jag läser hamnar. Nu har blocket mirakulöst återuppstått från under en klädhög - wooh! Här kommer således septembereftersläntrarna.

 

 

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon
(Originalets titel: The Curious Incident of the Dog in the Night-time)
Wahlström & Widstrand
229 sidor
ISBN: 9146204695

pocket: adlibris bokus

 

Början är charmerande, det är riktigt trevligt att lära känna Christopher. Han är annorlunda, tänker annorlunda och agerar annorlunda och jag känner igen mig. Jag har ingen diagnos eller så, det är inte därför, men jag hatar när jag inte vet vad som ska hända. Jag tycker om tryggheten i att ha koll på läget så till viss del förstår jag honom och tanken slog mig snart att kan han klara sig så kan minsann jag det också.

Den här boken har gett mig massor. En inblick i hur andra kan tänka och fungera, och äntligen har någon förklarat Monty Hall-problemet. Tack, Christopher! Ska dock medge att jag helt bryskt hoppade över ett kapitel i boken. Varför? För att Christoffer ingående beskriver Baskevilles hund som jag planerar att läsa i vår. Sån är jag.

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten räknas tydligen som en klassiker för barn. Tja varför inte, jag förstår varför den har blivit populär. Den fick mig att uppskatta de sidor av mig som fungerar friktionsfritt med omgivningen, men gav mig även en ny uppskattning för de sidor som inte gör det. Låter det lulligt? Nåja, så är det iallafall. Potaten gillar!

4/5
[utläst 2012-09-10]

1. storpocket: adlibris adlibris häftad: adlibris bokus bokus bokus CD-bok: adlibris bokus e-bok: bokus bokus
2. häftad:
adlibris bokus 3. häftad: adlibris bokus 4. häftad: adlibris
5. inbunden:
adlibris häftad: adlibris bokus CD-bok: adlibris

 

 

Var är Alaska? av John Green
(Originalets titel: Looking for Alaska)
Berghs förlag
223 sidor
ISBN: 9789150216516

kartonnage: adlibris bokus

 

Äntligen! Äntligen fick jag sätta mig ner och bekanta mig med John Green, denne på bokbloggar välnämnde herre. Så hur gick vårt första möte? Bra, jag gillar honom. Den här boken jämförs ofta med Räddaren i nöden, som jag inte alls gillade, men det här är något helt annat. Här finns ju ett problem, något som driver berättelsen på ett helt annat sätt. Det tog ett tag för mig att komma in i boken men när jag läst färdigt var jag nöjd och drog därför med mig hans Paper Towns från Bokmässan.

Tack till Helena på Fiktiviteter för denna fina tävlingsvinst :]

3+/5
[utläst 2012-09-27]

1. pocket: adlibris bokus
Engelska 2. inbunden: adlibris bokus häftad: adlibris bokus CD-bok: adlibris adlibris adlibris
3. storpocket: adlibris bokus e-bok: bokus

 

 

The Wee Free Men av Terry Pratchett
Ljudbok, uppläst av Stephen Briggs
Harpercollins Childrens
7h 12min (375 sidor)
Discworld #30, Tiffany Aching #1
ISBN: 9780060785987

inbunden: adlibris pocket: bokus CD-bok: adlibris bokus


 

Även detta blev ett första möte för mig, den här gången med Terry Pratchett. Jag tvivlar inte en minut på att vi kommer höras igen, jag och denne storhet i fantasyvärlden.

The Wee Free Men är en genomtänkt och knasig fantasy främst riktad mot barn/unga unga. Det handlar om en 9-årig flicka, Tiffany, som upptäcker att hon är en häxa när hon måste rädda sin lillebror från den elaka drottningen. Mer tänker jag inte säga. Det skulle inte kännas bra att råka nämna något som spolierar berättelsens många underfundigheter. Det är en trevlig liten historia, inget mästerverk rent händelsemässigt, det som gör mig gladast är det lekande språkbruket.

Stephen Briggs är en bra uppläsare utan att utmärka sig alltför mycket. Jag förstod inte allt som sades men det är det förmodligen inte meningen att man ska heller. När jag rotade runt i mina gömmor och hittade denna fann jag även A Hat Full of Sky och Wintersmith som, såvitt jag kan förstå, är fortsättningar om Tiffany. De ska konsumeras till vävandets monotona dunk. Potaten gillar!

3+/5
[utlyssnad 2012-09-25]

1. inbunden: adlibris häftad: adlibris bokus e-bok: bokus CD-bok: adlibris bokus
2. (bok 1+2) häftad:
adlibris bokus 3. häftad: adlibris bokus 4. häftad: adlibris adlibris bokus 5. pocket: adlibris

 

Inser nu att det låter som jag har träffat dessa författare på riktigt, så är det naturligtvis inte. Vi träffas i deras böcker, det räcker gott ;]

4 kommentarer:

  1. Åh Looking for Alaska ska jag börja med ikväll. Får se om jag gillar den, har stooora förväntningar efter The Fault In Our Stras.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Wee Free Men, och Hat full of sky och Wintersmith blir bara bättre :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...