måndag 29 oktober 2012

The Art of How to Train Your Dragon

Nu blir det bilder igen! (Klicka på bilderna för att komma till sidorna där jag hittat dem.) How to Train Your Dragon är en grymt trevlig film om drakar och vikingar. Boken om filmen borde ju också vara underbar, tänkte jag och gav den till mig själv i födelsedagspresent. Dessvärre blev jag besviken.

Vi börjar med texten: Det börjar bra med introtexter som, som brukligt är, mest är en startsträcka, snart bortglömda när boken börjar på riktigt. Efter dessa får vi lära känna drakarna som både är snygga och väluttänkta. Här trivs jag! Vikingarna är även de hyfsat trevliga att läsa om, MEN det låter som att vikingarna (alltså de riktiga som levde häromkring för en Herrans massa år sedan) var simpla människor. Inte enkla, rättframa eller raka, utan simpla. Jag tycker det är jäkligt klumpigt sagt/skrivet. Det görs ingen skillnad mellan filmteamets påhittade figurer och de vikingar som faktiskt funnits. De målas upp som hårdhudade tuffingar som inte kan mycket annat än att slåss, vilket ska synas i deras enkla konstformer osv. Historieförfalskning är jäkligt osexigt, här hade författaren bara behövt trycka in några små ord för att visa att deras vikingar och de vikingar som kom från Skandinavien för tusen år sedan inte är samma personer. (Ja, jag har hakat upp mig rejält på detta…)

Den som skrivit texten i den här boken gillar det tekniska, det gör inte jag. Jag köpte boken för att jag var intresserad av bilderna, hur de klarade av 3D-animeringen struntar jag högaktningsfullt i. Sån är jag. De sista kapitlen är mest bara tekniskt dravel som jag nu, en timme senare, inte minns ett ord av.

Nej, nu struntar vi i det negativa, tycker jag, och fortsätter med det intressanta.

Bilderna! Det är ju dem jag är ute efter. Finns det några underbara bilder? Jodå! En handfull åtminstone. Tyvärr är bildkvaliteten inte helt hundra alla gånger och kanske hade jag förväntat mig lite mer tidiga idéer och koncept, lite fler heluppslag över trollska miljöer. Lite mer bilder över lag hade inte skadat.

Sammanfattningsvis: En fin bok, inte tu tal om det, men det är för mycket ointressant text, för få bilder och tidiga koncept. Hade jag fått bestämma hade de tvingats korta ner texten betydligt och förstora upp många av bilderna. Vissa bilder är så förkrympta att jag inte kan se vad de föreställer medan andra är så stora att jag ser pixlarna i drakens tänder. Ajdå.

Jag kommer säkerligen sitta och förstrött bläddra i The Art of How to Train Your Dragon men texten läser jag nog aldrig igen.

3+/5

Trots en viss besvikelse ger jag inte upp om den här drakvärlden och är nu småintresserad av boken som filmen bygger på, How to Train Your Dragon av Cressida Cowell. Dessutom är den ju snygg ;) Snart, kanske!

 

The Art of How to Train Your Dragon ingår i min Tre på tre-utmaning (3x kaffebord), en jämförelse i videoform är planerad så fort jag läst ut de andra böckerna (The Art of Tangled och KOR – en kärlekshistoria). Deadline siste november.

Tjuvkika på Amazons givmilda smakprov!

 

 

The Art of How to Train Your Dragon
Tracey Miller-Zarneke
Titan Books Ltd
160 sidor
ISBN: 9781557048639
Goodreads-snitt: 4,50

inbunden: adlibris adlibris bokus bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...