lördag 6 oktober 2012

The Dust of 100 Dogs av A S King

Pirater! Oh, så härligt!

Tro inte att jag är omedveten om att riktiga piraters liv inte såg ut som Capt. Jack Sparrows äventyr, det vet jag. (Sista året på gymnasiet tog jag reda på massor och använde mig flitigt av pirater på de nationella proven. När jag obsessar om något gör jag det ordentligt.) Det är ändå något härligt förbjudet med att föreställa sig ett liv styrt av väder och vind, inte klockor och regler. Det var därför jag beställde hem The Dust of 100 Dogs.

dust of 100 dogs

The Dust of 100 Dogs handlar om Emer, en fruktad irländsk pirat på 1600-talet som får en förbannelse över sig att hon ska återfödas som hund etthundra gånger innan hon får bli människa igen. Hon lever alltså hundra hundliv, med minnet intakt. Det kommer ta över 300 år innan hon åter föds som människa, nu i USA på 1970-talet.

Vi får följa henne både som Emer på 1600-talet och som Saffron i slutet av 1900-talet. Trots att de borde vara ungefär samma person finns det skillnader. Länge stör jag mig på Saffrons partier, hur hon växer upp och klarar vardagen är inte alls särskilt spännande. Hon har även en ovana att i tanken lemlästa och flå de i sin närhet som inte gör precis som hon vill. Det känns överdrivet och påklistrat men varar lyckligtvis inte boken igenom. Det som är intressant är Emers historia. Det är den jag suktar efter när Saffron går på bal, det är Emer jag känner med och vill veta mer om. Andra halvan tar boken så äntligen fart och jag är nöjd när jag läst färdigt.

I USA har det diskuterats om det här verkligen är YA. Det som folk verkar haka upp sig på är våldet, framförallt att det förekommer våldtäkter. Mina tankar far genast till Christina Wahldéns ungdomsböcker om våldtagna tjejer, i Sverige verkar vi inte förfäras över att ungdomar läser om detta. Bra, tycker jag.

Så vad tyckte jag om The Dust of 100 Dogs? Boken är helt okej utan att få mig att jubla. Som sagt stör jag mig på Saffron, hon är lite för jobbig för att jag riktigt ska trivas, men Emers kapitel fångar mig. Jag tycker fortfarande att det är trevligt att läsa om pirater och letar nu efter fler piratböcker. (Har bara läst Skattkammarön, vad jag kan komma på.) Har ni några tips på andra piratäventyr?

3/5

Provläs!


The Dust of 100 Dogs
A S King 2009
Flux
320 sidor (+extramaterial)
ISBN: 9780738714264

In the late seventeenth century, famed teenage pirate Emer Morrisey was on the cusp of escaping the pirate life with her one true love and unfathomable riches when she was slain and cursed with 'the dust of one hundred dogs', dooming her to one hundred lives as a dog before returning to a human body - with her memories intact. Now she's a contemporary American teenager and all she needs is a shovel and a ride to Jamaica.

pocket: adlibris bokus

 

(Om veckans recensioner: Jag vet att jag sa här att jag den här veckan skulle lägga upp recensioner av böckerna jag läste i september. Nu är det såhär: Jag är en förbannad jäkla klant! Mina tankar om böckerna skrev jag i ett block som jag höll på att ta med mig till Göteborg, men som jag lämnade hemma. Nu hittar jag det ingenstans! Trött jag blir på mig själv… Recensionerna av Var är Alaska? och Den besynnerliga händelsen med hunden om natten får vänta på sig tills det dyker upp igen, det är inget annat att göra.)

3 kommentarer:

  1. Låter ju ändå som en bok värd att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så tänkte jag med innan och ångrar ju inte att jag läste den, även om den som sagt inte är jublande bra. Och rätt tonårig, bara så du vet :)

      Radera
    2. Du kan provläsa några kapitel på amazon om du är nyfiken.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...