fredag 5 oktober 2012

Legends of Zita the Spacegirl av Ben Hatke

zita1I somras roade jag mig med att lära känna Zita the  Spacegirl i en trevlig liten serieroman med samma namn. Zita är en tjej som hamnar långt ute i rymden nånstans och försöker komma hem. Jag var lite besviken på att berättelsen var så platt, det hände inte så mycket och var inte tillräckligt med krångel för karaktärerna att komma dit de ville. Jag efterlyste invecklingar och i andra boken fick jag invecklingar! Legends of Zita the Spacegirl är mycket bättre än första, och första var minsann inte dålig. Här dyker det upp fler karaktärer med bakgrundshistorier som är invävda i varandra, vi åker till nya världar och stöter på nya problem. Jag klagade även på de urvattnade färgerna i första boken – nu är de klarare, mörkare, härligare och precis som jag vill ha dem. Jag är helsåld och väntar otåligt på fortsättningen, för jo; det kommer mer! (Tyvärr verkar det på Ben Hatkes blogg som att det kan ta ett bra tag…) Ni borde alla lära känna Zita, så är det!

5/5
[utläst 2012-09-21]

 

På tal om ingenting: Var det bara jag som tyckte att de där lemlösa figurerna som behövde Zitas hjälp ser ut som kusiner till den konstige stumme elakingen i Spirited Away?
(Följande mening får en liten spoilervarning över sig. Markera för att läsa.)

Ååh, jag vill också ha ett sånt rymdskepp – Gud, vad sött! ^^


Legends of Zita the Spacegirl
Ben Hatke 2012
First Second Books
220 sidor
ISBN: 9781596438064
Zita the Spacegirl #2

inbunden: adlibris bokus häftad: adlibris bokus

Från adlibris: Zita is determined to find her way home to earth, following the events of the first book. But things are never simple, and certainly never easy, in space. Zita's exploits from her first adventure have made her an intergalactic megastar But she's about to find out that fame doesn't come without a price.

2 kommentarer:

  1. Kommer det en trea!? Underbart =) läser denna nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, I'm so psyched! :D Gå in på hans blogg och se dig omkring :) Kolla även intervjun med honom här http://blaine.org/sevenimpossiblethings/?p=2432 där han släpper en del skisser från tredje boken, och visst är hans robotar hur goa som helst? ^^

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...