måndag 29 oktober 2012

KOR–en kärlekshistoria

Gillar ni kor eller lider ni kanske av koskräck? Jag har försökt men kan inte riktigt förstå vad som är så skrämmande med kossor. För mig är de eftertänksamma och nyfikna. Charmiga, helt enkelt.

Babbelvarning utfärdas: Ett av mina starkaste minnen från när vi som barn hälsade på på släktgården var kalvarna som suttade på våra små händer. Har det påverkat mig? Förmodligen. Men återigen beskyller jag även mina tre år i hemtjänsten ute i skogen för den kärlek jag känner inför människorna och miljön. Och om ni tror att jag bara ser Bullerbyromantiken vet ni verkligen inte vad en hemtjänstgrupp mitt i ingenstans sysslar med.

Jag älskar närheten och det redia som finns utanför tätbebyggelsen, hur en gubbe och hans katt kan bo själva mitt i obygden och ha det bra trots att allt inte är underbart. Man klagar inte i onödan, vad skulle det ändå tjäna till? Bara en sån simpel grej som att man hälsar när man möter en annan människa, i stan tror de ju att man är från vettet eller ska råna dem om man säger hej. Gubben har en inställning till tillvaron som tilltalar mig och jag kommer säkerligen hamna på landet nånstans innan jag flyttat färdigt.


(Klicka på bilderna för att komma till sidorna där jag hittat dem.)

Den här fina boken om den för oss livsviktiga kon passar mig därför utmärkt. Den stryker mig medhårs och jag kuttrar gillande. Korna är riktiga personligheter! Tyvärr finns det inte längre så många kor kvar häromkring (detsamma gäller hela Sverige). En kompis lilla gäng highland cattle är min närmsta (och enda) direkta kotillgång.

Så vart vill jag komma med mitt kobabbel? Jo, jag gillar ju landet och det var därför jag ville läsa KOR – en kärlekshistoria. Jag gillar kor. Jag gillar den här boken.

Texten informerar och både roar och oroar. Fotona och akvarellerna charmar. Min enda invändning skulle väl vara att det är väldigt mycket uppåt landet, som bleking tycker jag det blir väldigt många fjällkor. Men det kan jag leva med.

En riktigt genomfin bok!

4/5

KOR - en kärlekshistoria blev Årets Pandabok 2012, med motiveringen:

”Kor – en kärlekshistoria ger oss alla en inblick i ett av vårt lands mest uppskattade och viktiga kulturarv – kossornas och människornas värld i skön förening. Boken rymmer allt: förföriskt foto, vackra illustrationer, välskrivna texter som lekfullt blandar fakta, dikter, kärlek och allvar till en oemotståndlig helhet."

Den här boken ingår i min Tre på tre-utmaning 3x kaffebord, en jämförelse i videoform är planerad så fort jag läst ut alla böckerna ( de andra båda är The Art of How to Train Your Dragon och The Art of Tangled). Deadline siste november.

 

 

KOR – en kärlekshistoria
Åsa Ottosson och Mats Ottosson 2011
Foto: Roine Magnusson
Akvarell: Mats Ottosson
Gullers Förlag
228 sidor
ISBN: 9789185957132
Goodreads-snitt: 4

inbunden: adlibris bokus

4 kommentarer:

  1. Jag är livrädd för kor. Alltsedan jag som barn såg Juloratoriet och mamman där bli ihjälsprungen av kossor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, justja! Det hade jag glömt, sånt kanske kan göra en lite skrajsen.

      Radera
  2. Verkar mysig! Vill köpa och ha i köket som pepp att fortsätta vara vegetarian ^^ eller under soffbordet av glas (har inget men man kan ju drömma om hur man ska ha det i sin framtida lägenhet) ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju också en tanke. Tror nog Äta djur är effektivare för det ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...