måndag 30 april 2012

I hyllorna: Q

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven Q. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

___   ___   _   ___

Qq

Vänta nu här. Q? Jag har inga böcker på Q! Men problem är till för att lösas :D

Varför är det så ont om Q? av Hans Alfredson. En mycket berättigad fråga när jag med lupp letar i mina bokhyllor. Så många engelska titlar och inget på Q? Illa! Menmen; den här boken finns faktiskt i huset – det är bara lögn i helsicke att hitta den idag! (Kan jag konstatera efter att i en dryg timme rotat ÖVERALLT.) Detta är en barnbok där Boven, och Q-hunden, har sugit upp alla bokstäver med sin lettrosug (åh, underbare Hasse, vad klipsk du är!) och nu är det upp till våra hjältar Pim och Finurlige Johansson att få bokstäverna tillbaka. Berättelsen är dessutom illustrerad av Björn Berg, som bland annat illustrerat Teskedsgumman och Emil i Lönneberga. <3 (Här är ett kärleksfullt blogginlägg om hans illustrationer.)

Jag har själv inte läst Q-boken, men på lätthanterliga 84 sidor vill jag verkligen spendera en stund i solen med den här. Måste kunna hitta den här hemma nånstans… Snart.

Se här så underbart – Herr Alfredson sitter i en mycket speciell stol och läser lugnt och härligt ur sin bok för barnen (tyvärr slutar klippet innan sagan är slut). Är det bara jag som tycker att barnprogrammen som byggde på innehåll är bättre än skräpet som kavlas ut numera? Saknar när författarna själva satt och läste sina verk. Minns ni underbara Astrid Lindgrens sagostunder? :} Och introt!

Hmm, det här får mig alldeles nostalgisk – jag känner att ett blogginlägg om bokläsning på TV är i antågande!

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb, Cc, Dd, Ee, Ff, Gg, Hh, Ii, Jj, Kk, Ll, Mm, Nn, Oo och Pp.

2 kommentarer:

  1. Sagoprogrammen med läsande författare är enligt min mening svåra att slå, speciellt då Astrid! Hasse går inte heller av för hackor förstås!! Kanske också skulle läsa Q-boken, om jag hittar den....! :)
    Ninna i Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tänker efter var det ju rätt många barnprogram när jag växte upp (tidigt 90-tal) som var som skymningssagor. En uppläsare och stillbilder - mer behövs inte. Inget påklistrat publikskratt, inga snabba klipp med all världens skrikiga färger i ett ögonskärande mishmash. Bara en bra berättelse och ens egen fantasi. Tror jag får sätta mig och läsa Pettson och Findus högt för mig själv nu :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...