fredag 2 mars 2012

I hyllorna: C

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven C. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vettja!

___  _  ___  _

Cc

böcker på C

Mönstret jag upptäckte idag var att böckerna på C har jag sedan länge skrivit recensioner på, men inte publicerat här på bloggen. Därför får ni många inlägg från mig idag, så jag kommer ifatt lite :)

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Här har vi en ordentligt hypad bok, det vill jag lova! Jag hakade på läståget så sent som förra veckan och läste den som ett rinnande vatten. Uppföljaren i Engelsfors-trilogin, Eld, går sedan några dagar att förhandsboka för oss som vill få fatt i fortsättningen. Recenserad här!

The Collector av John Fowles. En av de böcker jag lärde känna när jag läste litteraturkursen Bloody Murder på BTH. <3 Boken är kuslig och första halvan gillade jag. Vi får följa mannen med det skrämmande namnet Fredrick Clegg när han planerar och kidnappar en främmande kvinna. Andra halvan får vi läsa om samma händelser en gång till, nu ur kvinnans perspektiv – där tappade jag lusten. Läsa samma sak två gånger är inte riktigt min grej. Men gillade den ändå lite smått av någon anledning…

Ceremony av Leslie Marmon Silko. Ta-da! Boken jag skrev min C-uppsats på, med fokus på huvudpersonens inbetweenness, vad det nu heter på svenska. Ceremony handlar om en kille som inte riktigt är indian och inte riktigt är vit och hans sökande efter vem han egentligen är. En bok som smyckas med vackra indianhistorier, skapelsemyter och annat mys. Överraskande bra och den mest sönderlästa bok jag äger och har. (Den blev ju inte direkt i bättre skick för när jag tappade den i badkaret – jag tackade min lyckliga stjärna att jag antecknat med blyerts i den…) Trodde aldrig att jag skulle falla så för en bok jag tvingades läsa, särskilt som jag var tvungen att kebabba den totalt. (Kebabba, eller eng: to kebab – när man analyserar ngn/ngt sönder och samman. Ett verb jag använder allt oftare, med nostalgisk glädje! Högskolestudier is all about kebabbing!) Den utspelar sig åren före och efter andra världskriget, så om ni vill läsa något förhållandevis nutida om USAs ursprungsbefolkning, kolla in den här!

The Catcher in the Rye av J.D. Salinger. Ingen favorit direkt, men känns ändå bra att ha läst den. Kort recension här!

The Castle Series av Steph Swainston. <3 <3 <3 Jag är kär i denna märkliga fantasyserie! Här ser ni dessutom hur olika alla böckerna i serien ser ut i min bokhylla, inte en enda ser ut som nån annan men det bryr jag mig inte om, jag älskar dem allihop. Recension av första boken här!

Bubblare: A Clash of Kings, The Children’s Book och Catch 22. Åååh, jag vill läsa dem!

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa och Bb.

1 kommentar:

  1. Känns bra att höra goda ting om The Collector. Köpte den förra sommaren, men har inte kommit till skott! Vill absolut läsa något av honom, så. :D

    Svar: Hurra, och jag tycker absolut att du ska testa sidorna. Grejen är väl den att listan är lång nog, men kan tänka mig att få ett "direkt svar" på vilken titel man ska välja gör det lite lättare. :-)

    För mig var det också en scen som satte sig i huvudet - och äntligen är det snart dags! Känns som om hur mycket tid har förflutit sedan de talade om att boken skulle bli film.

    Lärarna har kanske bildat en front om att tvinga eleverna läsa Fettpärlan sista året på gymnasiet? Samma lärare tvingade min systers klass att läsa Nick Hornbys Om en pojke, vilket känns som en helt annan genre? Intressant att få reda på varför lärare väljer de titlar de gör! Om du läser om den, får du gärna återkomma med synpunkter på vad som var bra/dåligt. Minns den någorlunda, men inte alls vad gäller detaljer.

    Ja, kolla in Tim Burtons bok! Så lite så, vad gör man inte om inte dela ut boktips? Haha

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...