fredag 2 mars 2012

I hyllorna: D

Vi fortsätter det alfabetiska rotandet i hyllorna med en jakt på bokstaven D. Det gäller alltså att hitta titlar som börjar med en viss bokstav. Häng på, vetja!

___  _  _

Dd

böcker på D

Idag fick jag verkligen lägga band på mig, trodde aldrig att så många böcker skulle börja på bokstaven D. Jösses! Jag nöjer mig till slut med de tre absoluta favoriterna.

Dream Worlds av Hans Bacher. Jag är inte bra på namn och kopplar sällan musik/bilder till någon särskild, men när jag plockade ut disneyillustrationer som jag gillar dök vissa namn upp gång efter annan. Ett av dessa namn var Hans Bacher, så lite på vinst och förlust köpte jag hans bok. Det ångrar jag inte! Den här är underbar! Full av bilder, men även informativ inspirerande text. Vacker, härlig, drömsk, med en förförisk känsla som suger in mig och får mig att vilja rita. Behöver jag säga mer? Tjuvkika i boken på amazondo it, now!

Walt Disney Animation Studios  Design. Det här är tredje boken i Disneys The Archive Series, ett ambitiöst projekt där man öppnat upp de gamla valven och letat fram guldklimparna från snart hundra års tecknande. Den här boken är gigantisk, tung som ett mindre betongblock och fullproppad med bilder! Här finns ingen text förutom inledning och en liten avslutning. Det är alltså hundratals sidor med bara bilder! Jag börjar dregla bara jag tänker på det. Jag har även första boken i serien, Story, men blev lite besviken då den innehöll så mycket blyertsskisser och det var ganska ont om stora färgbilder. Design är motsatsen – färgsprakande och underbar! Tjuvkika på amazon! Kolla, kolla, kolla!

Danny bäst i världen av Roald Dahl. Vi har väl alla någon bok som ligger oss extra varmt om hjärtat. Danny bäst i världen är det härligaste bokminnet jag har. En sommar i början av nittiotalet, i förpiken på en Maxi 68. Där ligger jag och läser högt för min lillebror varje kväll till gluppandet från vågorna och suset i masterna. En jättefin och spännande berättelse, påhittig sådär som Roald Dahl ibland kan vara.

Bubblare: Diamansvärdet och Träsvärdet, Dödssynden och Drottningen vänder blad. Dessa dyker nog snart upp i recensioner här på bokpotaten.

 

Kolla gärna in vad jag hittade på Aa, Bb eller Cc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...