torsdag 1 mars 2012

The Year of Our War av Steph Swainston

tYoOW

 

Titel: The Year of Our War

Författare: Steph Swainston 2004

Förlag: Gollancz

Språk: Engelska

369 sidor

Första delen i The Castle-serien

 

 

 

 

In a truly original imagined world of breathtaking, sometimes surreal, beauty, fifty utterly alien but disarmingly human immortals lead mankind in a centuries-long war. Jant is the Messenger, one of The Circle, a cadre of fifty immortals who serve the Emperor, and the only immortal - indeed the only man alive - who can fly.

* * * * * * *

Lycka är att hitta en ny bokserie att falla pladask för. Lycka är att förälska sig i The Year of Our War! Efter några kapitel är jag helt fast och det finns ingen återvändo. Jag vill vara huvudpersonen Jant Shira: odödlig på nåder och one of a kind. Han har problem och sätter ständigt sig själv i skiten, men det är så långt ifrån den alltför vanliga tonårsångest och de puckade tankegångar som fyllt många av de böcker jag läst på sistone, att jag jublar! Detta känns mycket  verkligare. Det känns viktigt – jag bryr mig verkligen om hur det går.

Boken flyter på makalöst bra, Swainston är en finfin författare! Dialogerna gör mig glad för de är allt annat än stolpiga – jag tror på att odödliga vackra varelser skulle kunna prata såhär. Det svärs både här och där istället för att vara tillrättalagt som i vissa fantasyvärldar, där svordomar inte verkar existera (särskilt inte bland de “fina” fredliga folken). Ibland verkar fantasyförfattare ha satt hela sin värld på en piedestal, högt över svordomar, otrohet och mänsklighetens halvmörkare sidor. Jag har tröttnat på världar där man antingen är ond eller god, där det inte finns några mellanting. Här gör det det! Jant knarkar halvt ihjäl sig och fattar allsköns dåliga beslut, men är helt klart “god.” Han känns mer [paw rihk-titt] och han är inte rädd för att säga fuck! när allt går åt helvete – så befriande!

“Her writing is as elegantly superior to most other fantasy as a samurai sword is to a flint dagger”

Richard Morgan

Kritikerna verkar lika förtjusta i Steph Swainstons debut som jag är och den har hyllats i varenda recension jag har hittat. Det enda negativa med The Year of Our War är att uppföljaren var nära nog omöjlig att få tag på. Tycker inte om samlingsvolymer och fick därför leta ordentligt och vänta flera veckor in No Present Like Time äntligen damp ner i brevlådan från utlandet. Men jag struntar nästan i att alla fyra böckerna i serien som jag till slut fick tag i är från olika utgåvor. Jag måste helt enkelt läsa vidare!

Jag tycker den här boken är lysande och blir helt jäkla underbart kär!

5/5

utläst 2011-08-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...